نماینده لاهیجان: ساکنان روستای بالادست سد آیت الله بهجت منتقل شوند

0 877

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم روستای بالادست سد آیت‌الله بهجت باید به دیگر مناطق انتقال داده شوند.

« ذبیح‌الله نیکفر» افزود: سد آیت‌الله بهجت یکی از بهترین سدهای گیلان است که اگر دچار آلودگی شود آب شرب بخشی از مردم گیلان آلوده شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند لذا باید مردم روستای بالادست در این سد به مناطق دیگر انتقال داده شوند. به همین دلیل مقرر شد معاون وزیر نیرو این مسئله را به شخص وزیر اطلاع داده و تدابیر لازم اندیشیده شود.

سد مخزنی آیت ا… بهجت (شهر بیجار) دراستان گیلان و در فاصله ٨ کیلومتری از روستای شهر بیجار واقع در ٣۵ کیلومتری شهر رشت بر روی رودخانه زیلکی ساخته شده است. این سد به منظور تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای رشت، لاهیجان، فومن، لنگرود و … احداث و در دیماه ١٣٩٣ بطور رسمی افتتاح شد.

در همین رابطه در اوایل سال جاری استاندار وقت گیلان در دیدار با ساکنین باقی مانده در پشت سد گفته بود: تعدادی از ساکنان اطراف این سد درزمان آب‌گیری در سال‌های گذشته پشت دریاچه قرار گرفتند و با سختی‌هایی از حیث دسترسی و زندگی در آن شرایط روبه‌رو هستند.

نماینده عالی دولت درگیلان افزود: تلاش ما براین است تا با برنامه‌ریزی در سال‌جاری مشکلات افراد ساکن در پشت سد آیت‌الله بهجت را برطرف کنیم . انتقال این افراد باید به محیطی باشد که هم شغل آنان باقی بماند و بتوانند با همان کسب و کار خود به زندگی ادامه دهند.

گفتنی است با آبگیری مخزن سد شهربیجار تعدادی از روستاها زیر آب رفت و راه ارتباطی روستاهای «دیلم‌ده»، «گندلابر» و «لپرسرا» از توابع «دیلم‌ده» و همچنین «دولی‌سرا» «چانه‌سرا» و «الوکله» قطع شد. ۴۰۰ خانواده روستایی با ساخت سد شهربیجار دچار خسارت شده و به اجبار از منطقه کوچ کردند و حدود ۷۵ خانواده به دلیل اینکه سرپناه دیگری نداشتند، در منطقه باقی‌ماندند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.