بام های سفالی آستارا در معرض فراموشی

0 1,025

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: چیزی از سقف های سفالین خانه های آستارا بعنوان هویت فرهنگی این شهر باقی نمانده است.

« پردل امیری نژاد» افزود: سقف های سفالی بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این شهرستان هستند اما روند تغییر آنها با شتاب دارد و درسال های آینده، باید تصاویر بام های سفالی آستارا را در کتاب ها و آرشیو عکس ها و فیلم ها جستجو کنیم.

وی افزود: در بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر، شهرداری ها برای حفظ بافت تاریخی و فرهنگی شهر، محدوده ای را برای نگهداری سازه های سنتی تعیین و با ساخت و ساز در آن مقابله می کنند و شهرداری آستارا نیز باید برای احیا و صیانت از بام های سفالی و خانه های محلی موسوم به (کومه) اقدام مشابه انجام دهد.

وی ادامه داد: هرچند سقف بسیاری از خانه های آستارا از سفال به سازه های دیگر تغییر یافته و محدوده بزرگ و یکپارچه ای با بام های سفالی باقی نمانده است، اما تا دیر نشده باید برای حفظ بخش کوچکی از خانه های سفالین شهر اقدام شود.

**

بامهای سفالی شهرستان آستارا یکی از نمادهای تاریخی و هویت فرهنگی این شهر محسوب می شوند که به دلیل تعیین نشدن محدوده‌ای از سوی میراث فرهنگی وشهرداری آستارا برای حفظ سقف‌ها و بافت سنتی به تدریج در حال حذف شدن از سقف خانه ها هستند.

دراین باره «محمدتقی مرحبا» مسئول واحد شهرسازی شهرداری آستارا نیز می گوید: سقف‌های سفالین درمقابل باد، گرما و سرما مقاوم بودند و هزینه تعویض سفال‌های شکسته، زیاد نبود اما اکنون به جای آنها ورق‌های ایرانیت و ایزوگام جایگزین شده است که به‌رغم استحکام، معایبی نیز دارند. با روند تغییر سقف‌های سفالین خانه‌ها و نبود تقاضای خرید سفال، کارگاه‌های تولید سفال این شهرستان تعطیل شده‌اند.

پیشتر نیزفرمانداراین شهرستان ازاحیای بام های سفالی این شهر با اجرای طرح های بوم گردی خبر داده و گفته بود: درصورت تحقق آن مشاغلی نظیر سفال پزی را رونق می یابد.

اما مدیرکل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان می گوید: اعتبارات این اداره کل برای خرید و تملک آثار تاریخی بمنظور حفظ ، نگهداری و احیاء آنها اندک است و فقط در مواقع اضطراری با داشتن طرح توجیهی، بودجه لازم تخصیص داده می شود.

« شهرود امیر انتخابی» افزود: حفظ اجباری بافت سنتی و مقابله با بازسازی خانه های سفالی آستارا قابل توجیه نیست، اما صیانت از نمادهای فرهنگی و تاریخی شهرها  ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.