هوبره؛ میهمان منطقه حفاظت شده لیسار

0 974

طاها عبداللهی/ تورهای پرنده نگری گردشگران اروپایی و آمریکایی هوبره را عمدتا در مناطق کویری ایران جستجو می کنند اما اینبار این پرنده زیبا در گیلان و تالای لیسار مشاهده شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تالش در استان گیلان با بیان تحویل ۲ بهله پرنده هوبره به این اداره اظهار کرد: اولین بهله آسیب دیده و فاقد قدرت پرواز بود که یکم آبان توسط یکی از دوستداران محیط زیست پیدا شد.

«عارف شادکام» با اشاره به بررسی بیومتری و شناسایی مرکز پلاک گذاری این پرنده توسط کشور امارات عربی گفت: روند تیمار هوبره طی ۱۵ روز مراقبت منجر به بازیابی قدرت پرواز شد. این پرنده پس از اطمینان درباره قدرت پرواز، روز پنج شنبه ۱۶ آبان در اراضی تالابی منطقه حفاظت شده لیسار و تالاب جوکندان و نزدیکی چند بهله هوبره که مشغول استراحت بودند رها شد. همچنین یک بهله دیگر نیز یافت شده که در حال تیمار است.

وی در ادامه ضمن بیان ویژگیهای این پرنده در حال انقراض تصریح کرد: هوبره پرنده ای از تیره درنا سانان در انواع گوناگون با جثه ای متوسط تا بزرگ است. گونه ای خشکی زی که شکل ظاهری و اندامی شبیه بوقلمون دارد. تشخیص نرها و ماده ها کمی مشکل است و نرها کمی از ماده ها بزرگتر هستند. علاقمند بودن به زناشویی و تک همسری از ویژگیهای این موجود خجالتی است که زحمت علاقمندان را برای تماشای آن بیشتر می کند. رفتارهای دفاعی جالبی دارد. هنگامی که با پرنده ای شکاری در آسمان مواجه شود قسمتی از مدفوع خود را به سمت پرنده تهدید کننده پرتاب می کند. همین ماده همچون چسبی طبیعی عمل می کند که پر و بال شکارچی را به هم می چسباند و از همین رو به هوبره پرنده بمب انداز نیز می گویند. دویدن روی زمین درهنگام خطر دیگر رفتار هوبره برای مقابله با تهدیدات است. پرنده ای همه چیزخوار که از گیاهان، جانوران و حشرات تغذیه می کند و به کمتر شدن طبیعی آفات زمینهای کشاورزی کمک می کند. همین ویژگیها سبب شده هوبره هم برای علاقمندان و هم برای دشمنانش پرنده ای منحصر به فرد باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تالش با یادآوری ارزش بالای هوبره در چرخه محیط زیست و قرار گرفتن این پرنده در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی محیط زیست(IUCN) تصریح کرد: هوبره پرنده ای حفاظت شده محسوب می شود که شکار آن در ایران ممنوع و جریمه ۲۰۰ میلیون تومانی برای شکار و زنده گیری آن در نظر گرفته شده است. اما به دلیل ارزش بالا توسط شکارچیان با تور زنده گیری و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود.

شادکام با اشاره به مهاجرت این پرنده از سرزمینهای شمالی به جنوب ایران، عراق، امارات و عربستان برای زمستان گذرانی گفت: هوبره نماد حیات وحش استان یزد است که تورهای پرنده نگری گردشگران اروپایی و آمریکایی آن را عمدتا در مناطق کویری ایران جستجو می کنند و یکی از گونه های مورد علاقه آنها نیز به شمار می رود. مرکز بازدیدکنندگان تالاب منطقه حفاظت شده لیسار پس از تالاب استیل آسـتارا دومین نقطه مناسب برای مشاهده این پرنده در مسیر مهاجرت و شمال ایران است که می تواند سبب جذب گردشگران شود.

وی رونمایی از تمبر اختصاصی هوبره در جشنواره رضوی مشهد و نگاره این پرنده بر روی فرش ستاره کویر یزد را ازجمله کارهایی برشمرد که برای شناساندن ارزشهای آن در کشورمان انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.