بهره برداری از ۸ پروژه اضطراری در گیلان

مدیر کل پدافند غیر عامل استان خبر داد:

0 390

بروز مشکلات و بحران کمبود برق در کشور طی چند سال اخیر زیان های گسترده ای به مشترکین مصارف صنعتی، تجاری و خانگی وارد کرده است. موضوعی که از گذشته توسط کارشناسان و فعالان این صنعت پیش بینی می شد و دلایل اصلی آن را عدم توسعه و سرمایه گذاری های جدید در این صنعت عنوان کردند. در یکی دوسال اخیر نیز کم بارشی، کاهش ذخایر آب پشت سدها و خشکسالی بخش مهمی از تولید برقآبی کشور را با کاهش مواجه کرده و در حالیکه با افزایش گرما مصرف برق افزایش پیدا می‌کند، صنعت برق با چالش جدی قطع مکرر برق رو به رو شده و در این بین مدیران وزارت نیرو برای جبران کمبودها که گفته می شود حدود ۶ هزار مگاوات است به قطع گسترده برق صنایع ، برق مناطق شهری و خاموشی ادارات روی آورده اند.

حال با نزدیک شدن فصل گرما و احتمال وقوع خاموشی های گسترده، دستگاههای اجرایی استان ملزم به خرید و راه اندازی مولدهای اضطراری برق از سوی پدافندغیرعامل استان شدند.

در اولین جلسه کارگروه انرژی و تامین نیاز‌های ضروری شورای پدافند غیرعامل استان از اجرای۸ پروژه مهم و اضطراری در صنعت برق به منظورتقویت شبکه و کاهش خاموشی ها خبر رسانی شد.

 «محمدعلی ویشکایی» مدیرکل پدافند غیرعامل استان در این رابطه به مرور اظهار کرد: در کارگروه تامین انرژی پدافند غیرعامل مصوب شد با منابع اعتباری خوبی که سال گذشته مجلس به این دستگاه اختصاص داد، دستگاههای اجرایی استان باید ۲ درصد اعتبارات و بودجه خود را در راستای تقویت شبکه برق و کاهش خاموشی ها برای خرید و راه اندازی مولد های اضطراری هزینه کنند. طی این مصوبه به دستور استاندار و رییس شورای پدافند غیرعامل استان، بخشی ازاعتبارات بند (ی) دستگاههای اجرایی به پدافند غیرعامل به منظور تقویت شبکه برق اختصاص می یابد.

ویشکایی اضافه کرد: همچنین از دستگاه آبرسانی روستایی نیز خواسته شده برای سیستم های پمپاژ و توزیع شبکه آب روستایی دستگاه مولد برق نصب کنند. نصب دستگاه مولد برای چاههای آب کشاورزی و کلیه مناطق شهری و روستایی که با بحران ضعف ولتاژ برق و شبکه مواجه هستند نیز از دیگر مصوبات این کارگروه پیش از فرا رسیدن فصل گرما بوده است.

مدیرکل پدافندغیرعامل گیلان با اشاره به اینکه در سطح شهر رشت نیاز به احداث سه دستگاه پست ۶۳ کیلوولت به منظور تامین برق مطمئن و پایدار وجود دارد از اجرای ۸ پروژه اضطراری و مهم خبر داد که دو مورد از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و انتظار می‌رود قبل از تابستان جاری، سایر پروژه‌ها نیز به بهره برداری برسند.

وی همچنین در خصوص مناطق بحرانی برق گفت: پست سیار مستقر در منطقه جانبازان شهر رشت نیز دیگر جوابگوی منطقه نبوده و بار این پست بیش از حد بوده و شاهد افت ولتاژ هستیم که باید با استقرار یک دستگاه ترانس ۵۰ مگاولت آمپر این مشکل را برطرف کرده و با انتقال پست سیار منطقه جانبازان به شهر سنگر، مشکل ضعف برق شهر سنگر را نیز حل کنیم.

ویشکایی همچنین از پیگیری کاهش تعرفه های برق گیلان مطابق با مناطق گرمسیری در سطح دولت خبر داد و گفت: مبارزه با سنبل آبی، آب های آلوده کشاورزی، برق دار کردن چاههای آب کشاورزی و مبارزه با ملخ مراکشی و جلوگیری از ورود زباله های عفونی به پسماند از دیگر موضوعاتی است که این کارگروه به آن ورود کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.