پسماندهای با ارزش وارد مرکز دفن سراوان نمی‌شوند

با شروع اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در رشت؛

0 129

رییس شورای اسلامی شهر رشت از انباشت زباله‌های تفکیک شده در سطح شهر انتقاد کرد و گفت: عملکرد سازمان پسماند شهرداری رشت در این حوزه پذیرفتنی نیست. این درحالیست که گزارشات شهرداری از وارد نشدن پسماند با ارزش به سراوان رشت حاکی است.

رییس شورای شهر رشت در یکصد و بیستمین جلسه علنی شورا با انتقاد از عملکرد سازمان پسماند شهرداری رشت گفت: در شرایطی که شهروندان در تفکیک زباله از مبدا همکاری دارند اما شاهد هستیم که زباله‌های تفکیک شده توسط شهروندان چندین روز در گوشه کنار خیابان انباشت شده‌اند و عملکرد سازمان پسماند شهرداری رشت را در این حوزه پذیرفتنی نمی‌دانم.

انتقاد رییس شورای شهر رشت از عملکرد مدیریت پسماند در تفکیک زباله از مبدا درحالیست که عملکرد این سازمان در شبکه‌های مجازی و نقشه روزهای جمع آوری و محدوده هر روز هفته مرتب استعلام و اطلاع رسانی شده است.

  پیشتر نیز به گفته «علی مقصودی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت؛ در بهترین حالت در شهرهای بزرگ کشور مقدار جمع آوری ضایعات خشک همواره کمتر از یک درصد حجم زباله موجود بوده و حجم بیشتری از این ضایعات توسط افراد غیر مجاز جمع آوری می‌شوند.

 این درحالیست که با شروع اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در رشت، تقریبا  دیگر پسماند با ارزشی وارد مرکز دفن سراوان نمی‌شود و پسماندهای خشک جمع آوری شده نیز در مراحل مختلف توسط افراد غیر مجاز و مجریان تفکیک از مبدا شهرداری از خط پردازش کود آلی جمع آوری شده‌اند .

حال باید دید هدف از انتقادات به سازمان پسماند واقعا فعالیت تفکیک از مبدا است یا موضوعات و مسایل دیگری پشت آن قرار دارد؟

لازم به ذکر است: شهریور سال جاری اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا بعد از وقفه ۳ ساله با هدف باز تولید و استفاد مجدد از زباله‌های خشک از سوی مدیریت پسماند شهرداری شروع شد. در اجرای این طرح جمع آوری ۳ درصد از پسماند خشک شهر طی سه ماهه اول در مناطق مختلف پیش بینی شده بود.

بر اساس آمارهای شهرداری رشت، روزانه حدود ۶۰۰ تن زباله در شهرستان رشت تولید می‌شود که ۶۵ درصد این زباله‌ها ‌تر و ۳۵ درصد خشک هستند. حجم بالایی از زباله های خشک در سطح شهر رشت توسط زباله گردها جمع آوری می‌شوند که این زباله ها به بیش از ۱۳۰ گاراژ زباله حمل و به فروش می‌رسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.