گیلان با کاهش ۲۰ درصدی بارشها مواجه شد

اثرات منفی ناهنجاری های بارشی در برنامه ریزی کشت گیلان؛

0 173

بارشهای زمستانی اخیر نتوانست به میزان ذخایر منابع آبی سدهای استان اضافه کند و ذخیره سد سفید رود با ۲۱۶ میلیون متر مکعب، مشابه سال گذشته است.کارشناسان از عدم قطعیت درباره میزان بارشها و ذخایر آبی در شروع فصل کشت ابراز نگرانی می‌کنند.

ناهنجاری‌های بارشی امسال در کنار افزایش دمای پاییز و زمستان اثرات منفی بر روند برنامه ریزی کشت خواهد داشت. کمبود ذخیره آب سد سفیدرود در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

کمبود ذخیره آب سد سفیدرود در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده

«وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در گفتگو با مرور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۱۶ میلیون مترمکعب ( ۲۰درصد پرشدگی )ذخیره آب در پشت سد سفیدرود داریم اظهار کرد: ذخیره سد سفید رود به عنوان تامین کننده ۷۰ درصد مصارف آبی استان، در مقایسه با سنوات گذشته و نسبت به نرمال، پایین‌تر است. از اینرو با توجه به نیاز آبی اراضی شالیزاری محدوده شبکه آبیاری سفید رود، باید مانند سال آبی گذشته به دنبال برنامه ریزی دقیقی برای نوبت بندی آب در توزیع آب کشاورزی باشیم.

وی با بیان اینکه کمبود ذخیره آب سد سفیدرود در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده عنوان کرد: نیاز آبی گیلان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳۰۰ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها و سه میلیارد مترمکعب دیگر در بخش آب‌های سطحی و باران و برف تامین می‌شود؛ از این سه میلیارد، دو میلیارد مترمکعب به سد سفیدرود تکیه دارد و یک میلیارد مترمکعب آن وابسته به استان است.

 خرمی همچنین با اشاره به کاهش آورد رودخانه سفید رود در سالهای گذشته تأکید کرد: به منظور جبران کمبود منابع آبی استان، راه‌اندازی چاه ها، ایستگاه‌های پمپاژ، لایروبی انهار و ساخت سر دهنه‌های موقت و دایمی در رودخانه‌ها در دستور کار شرکت قرار دارد.

اثرات منفی ناهنجاری های بارشی در برنامه ریزی کشت

 در سوی دیگرکارشناس هواشناسی استان به مرور اظهار کرد؛ ناهنجاری‌های بارشی امسال در کنار افزایش دمای پاییز و زمستان اثرات منفی بر روند برنامه ریزی کشت خواهد داشت.

«نیما فرید مجتهدی» با بیان اینکه در حال حاضر همزمان با شروع شخم زمستانه، اراضی شالیزاری استان خشک هستند و کشاورزان برای شروع شخم و کشت از آبیاری اراضی خود اطمینان ندارند تصریح کرد: یکی از مهترین اثرات تغییر اقلیم، افزایش تغییر پذیری بارشها و عدم قطعیت درباره آینده بارشها و آبیاری کشاورزی است.

امسال پاییز گیلان ۴ الی ۵ درجه گرمتر از دوره بلند مدت بود و تداوم گرمای هوا در فصل زمستان ذوب زود هنگام برفها در مناطق کوهستانی را به همراه داشت.  تداوم افزایش دما در زمستان ناهنجاری های بارشی را برای گیلان ایجاد کرده است.

کارشناس هواشناسی گیلان در ادامه با ارایه آمارهای مقایسه‌ای از بارشهای امسال نسبت به دوره بلندمدت سی ساله اظهار کرد: امسال در گیلان نسبت به دوره ۳۰ ساله، با ۲۰ درصد کاهش بارش مواجه بودیم که این میزان در حوضه آبریز سد سفید رود ۲۱ درصد بوده است. این درحالی است که کاهش بارشها در کشور ۴۰ درصدی بوده و این میزان کاهش برای گیلان چندان خشکسالی به همراه ندارد.

 فرید مجتهدی با بیان اینکه امسال کاهش بارشها در مناطق کوهستانی گیلان نسبت به مناطق جلگه‌ای نامناسب بوده افزود: بارشها در مناطق کوهستانی استان بالغ بر ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که ادامه این وضعیت در حوضه‌های آبریز گیلان نسبت به مناطق جلگه ای، چندان برای سال آبی کشاورزی مناسب نخواهد بود.

 وی همچنین با اشاره به افزایش دمای هوا در پاییز امسال تصریح کرد: امسال پاییز گیلان ۴ الی ۵ درجه گرمتر از دوره بلند مدت بود و تداوم گرمای هوا در فصل زمستان ذوب زود هنگام برفها در مناطق کوهستانی را به همراه داشت.  تداوم افزایش دما در زمستان ناهنجاری های بارشی را برای گیلان ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.