چای داخلی، از بازار سنتی فروش تا ورود به بورس

0 363

پرداخت مطالبات چایکاران همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و چایکاران بوده است. چایکارانی که محصول خود را به نرخ تضمینی به دولت فروخته و انتظار دارند مطالباتشان به موقع پرداخت شود. در سالهای اخیر به گفته‌ی صنف چایکاران، وضعیت پرداخت مطالبات آنان بهتر شده است. با این حال به نظر می‌رسد ضرورتی وجود دارد که این بازار به شیوه‌ی جدیدی گرایش پیدا کند.

روز گذشته رییس سازمان چای کشور از واریز بخش دیگری از مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: حدود ۱۱۸ هزار و ۶۷۹ تن برگ سبز چای امسال از کشاورزان گیلان و مازندران خریداری شد.

حبیب جهانساز، واریز بخش دیگری از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران به حساب بانکی آنان و اهتمام دولت و صاحبان کارخانجات در پرداخت قدرالسهم خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در تاریخ یکم مهر ماه، مبلغ ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات کشاورزان گیلان و مازندران نیز به حساب آنان واریز شده بود. سازمان چای کشور به دنبال تسریع در پرداخت بیشتر بهاء برگ سبز چای کشاورزان تا پایان فصل بهره‌برداری است و در این مورد اهتمام خوبی دارد.

جهانساز تصریح کرد: اقداماتی که توسط سازمان چای کشور در یکی دو ساله اخیر با حمایت‌های دولت انجام شد انگیزه کشاورزان چایکار را برای ورود به باغاتشان افزایش داده است.

گفتنی است، تا تاریخ یکم مهر امسال ۵۹ هزار و ۵۶۳ تن معادل ۵۱ درصد از برگ سبز چای خریداری شده از کشاورزان چایکار درجه یک و مابقی هم درجه ۲ بوده است.

با اینحال برخی از کارشناسان معتقدند که بهتر است چایکاران وارد بازارهای جدید تجارت شوند تا فروش محصولات خود را به شیوه‌ی نوین پی بگیرند. به طوری که هر ساله در انتظار خرید دولت و بودجه دولتی نمانند. در این خصوص نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفته است: از تمام دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی، فعالان بازار و سندیکای چای برای بررسی راه‌های توسعه صنعت چای وارد عمل شده و اینکه این صنعت را وارد بورس کنند. اما لازم است برای ورود چای به بورس تحقیقات عملی و عملیاتی ویژه‌ای انجام شود.

رسول فرخی، با بیان اینکه اگر چای با یک تحقیق عملی وارد بورس شود دیگر کشاورز چایکار برای دریافت مطالباتش اینقدر انتظار نخواهد کشید و برنامه‌ریزی برای کاشت، داشت و برداشت که همه این‌ها به رونق صنعت چای ختم می‌شود از دیگر مزیت‌های مهم این اقدام به شمار می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.