آستارا بهترین گزینه ایجاد منطقه آزاد تجاری در کشور

0 745

فرماندار جدید شهرستان آستارا، از ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری آستارا بعنوان راهکاری در پایان یافتن مشکلات این شهرستان مرزی گیلان یاد کرد.«عباس صابر» با تاکید بر اینکه با تبدیل منطقه‌ی ویژه اقتصادی بندر آستارا به منطقه‌ی آزاد تجاری و صنعتی، بسیاری از مشکلات شهرستان رفع می‌شود گفت: ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری در این شهرستان منجربه پایین آمدن نرخ آمار بیکاری ، ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شهرستان آستارا افزود: منطقه‌ی ویژه اقتصادی بندر آستارا ظرفیت تبدیل شدن به منطقه‌ی آزاد تجاری و صنعتی را دارد و با تمام توان پیگیر این مورد خواهیم بود.

صابرهمچنین به مرور بیان کرد: در ایجاد این منطقه ، سالهای گذشته یکسری برنامه ریزی ها انجام شد و مقداری کار پیش رفت. اکنون برنامه ریزی و هدف من پیگیری امور انجام شده  دراین خصوص است. توسعه‌ی صادرات و ایجاد اشتغال از اتفاقات و اثرات مثبت ایجاد منطقه در شهرستان خواهد بود.

پیشنهاد ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری آستارا درکمیسیون ویژه‌ی مجلس پنجم شورای اسلامی مطرح شد که در نهایت این طرح مورد موافقت مجلس قرار نگرفت. اما پیگیری ایجاد این منطقه یکی از وعده های مهم نمایندگان آستارا در دورهای گذشته‌ی مجلس شورای اسلامی بوده است.

سال گذشته بود که «ولی داداشی» نماینده سابق شهرستان آستارا از آغاز مطالعات و رایزنی برای ایجاد منطقه‌ی آزاد اقتصادی و تجاری آستارا خبر داد و گفت: تحقق این مهم یک پروسه‌ی بسیار طولانی دارد و باید با همکاری و تعامل پیگیری شود. فعلا نشست هایی با رئیس سازمان مناطق آزاد صورت گرفته که قول دادند که فاز مطالعاتی منطقه‌ی آزاد اقتصادی تجاری آستارا آغاز شود و پس از طرح در دولت و کارگروه تخصصی و اخذ موافقت‌ها، درمجلس اقدام به رأی گیری برای ایجاد این منطقه کنیم.

اما چرا تاکنون ایجاد منطقه آزاد تجاری مورد مورد موافقت مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است؟ پیشتر حسن رستم زاد فرماندار سابق این شهرستان ، جانمایی نامناسب و آماده نبودن زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات به صاحبان تجارت و کسب و کار را یکی از موانع پیش روی ایجاد این منطقه در آستارا عنوان کرده بود.

درهمین رابطه «غلامرضا مرحبا» نماینده‌ی مردم آستارا درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مرور با انتقاد از اینکه مناطق فاقد شرایط اولیه، جزو منطقه‌ی آزاد گیلان انتخاب شده اند اما آستارا با سه مرز فعال دریایی، زمینی و ریلی، در نقطه‌ی اتصال کریدور ریلی شمال – جنوب و با فاصله‌ی نزدیک با شهرهای باکو و آستاراخان لحاظ نشده است گفت: موانع قانونی ، همراهی نکردن دولتهای گذشته و وجود گروههای مختلف در مجلس برای کسب سهمیه‌ی مناطق آزاد موجب شده تاکنون آرزوی چندین ساله‌ی مردم این شهرستان در ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری محقق نشود. این درحالیست که آستارا به دلیل وجود مرزهای دریایی و زمینی و واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر از توجیهات منطقی، علمی و فنی جهت ایجاد منطقه‌ی تجاری آزاد برخوردار است. ازاینرو مردم شهرستان و بنده هیچگاه در پیگری احقاق این امر کوتاه نمی‌آییم.

وی در خصوص جانمایی مکان این منطقه نیز افزود: درشهرستان آستارا با کمبود زمین برای ایجاد این منطقه مواجه نیستیم. حدود  ۲ هزار هکتار اراضی فاقد مشکلات و موانع زیست محیطی، منابع طبیعی و کشاورزی بدون نیاز به تغییر کاربری دراین شهرستان وجود دارد که بهترین منطقه برای احداث منطقه تجاری است. درحالیکه در شهرستاهای دیگر اراضی برای ایجاد مناطق آزاد معرفی شده اند که به هیچ عنوان قابل کنترل و فنس کشی نیستند.

این نماینده‌ی مجلس با اشاره به اینکه ایجاد مناطق آزاد تجاری درسایر نقاط کشور، زمینه های قاچاق کالا و واردات کالاهای مصرفی به کشور را افزایش داده اند بیان کرد: بر خلاف سایر مناطق آزاد کشور، آستارا سرزمینی صادراتی و ارز آور است و کشورهایی دربرابر این منطقه قرار دارند که وارد کننده‌ی کالاهای ایرانی از طریق مرزهای آستارا هستند. لذا ایجاد منطقه‌ی آزاد دراین شهرستان بهترین راهکار توسعه‌ی تجارت، صنعت، گردشگری است و می‌تواند بسترهای سرمایه گذاری اقتصادی و اشتغال را فراهم کند.

گفتنی است تعداد مناطق آزاد تجاری کشور تا پیش از سال ۱۳۹۵ ، ۷ منطقه بود که شامل منطقه آزاد تجاری کیش ، قشم ، انزلی ، ماکو ، ارس ، چابهار و اروند بودند. چهاردهم تیرماه سال۹۵ رئیس جمهوری، لایحه‌ی ایجاد هفت منطقه‌ی آزاد تجاری – صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شد که در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد ایجاد کند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز ریلی، دریایی و زمینی دارد. این شهرستان بهترین موقعیت را به لحاظ استراتژیکی ، امنیتی ، تجاری ، جغرافیایی و سیاسی و اجتماعی  مرزی برای ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.