چرا واحدهای تولیدی راکد واگذار نمی‌شوند؟

0 166

توقف واحدهای تولیدی و مختل شدن زنجیره به هم پیوسته اشتغال، تولید و بهره‌وری در سال‌های گذشته خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را در کشور و گیلان به بار آورده است که برای عبور از آن باید چاره‌اندیشی خردمندانه‌ای انجام شود.

برای نیل به این هدف مهم باید در ابتدا آسیب‌شناسی لازم از دلایل کاهش بهره‌وری و اشتغال انجام و سپس برای برون رفت از آن با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و مسئول اقدام کرد.

درحال حاضر تعدادی از واحدهای تولیدی مستقر در گیلان توسط بانک‌ها توقیف و تعطیل هستند که اصلا پذیرفتنی نیست.

بنابراین لازم است در قدم نخست نسبت به تشکیل ستادی در این زمینه با هدف جلوگیری از دخالت مسئولین ارشد گیلان ایجاد شود تا بدین سبب بانک‌ها مجبور شوند طبق قانون این دسته از واحدهای تولیدی را به سرمایه‌گذاران واگذار کرده و به روند احیا آنان کمک کنند.

آمارها نشان می‌دهد هم‌اینک چیزی در حدود ۹۰ واحد تولیدی تعطیل با مالکیت بانک‌ها در  گیلان وجود دارد که آماری بسیار نگران کننده و قابل تامل است. کارخانه الکتریک گیلان یکی از نمونه‌هایی است که روند تولید و اشتغال آن سال‌ها از حرکت ایستاده بود. این کارخانه در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه از دست چپاولگر آزاد و به صندوق بازنشستگی کشور تحویل داده شد.

با این حال متاسفانه حدود ۴ سال است که به حال رها شده در آمده و مطابق آنچه که انتظار داشتیم هیچ‌گونه عملیاتی در آن انجام نگرفته است. در این میان شنیدیم که دادگستری گیلان اعلام کرده با هرگونه ترک فعلی که در این زمینه به عمل آمده برخورد خواهد کرد. این اقدام موجب خرسندی اهالی تولید و صنعت و کسانی که دلسوزانه برای اعتلای اقتصاد کشور و اشتغال تلاش می‌کنند بوده و آنان را دلگرم می‌کند. بنابراین انتظار داریم و امیدواریم دستگاه قضایی طبق وعده‌ای که داده به موضوع کارخانه الکتریک گیلان ورود کرده و با اهمال‌گران برخورد کند.

 

در اینجا نباید از واحدهای تولیدی دیگری همچون شرکت ایحاگستر غافل شویم. این شرکت یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های چاپ و بسته‌بندی کشور محسوب می‌شود که متاسفانه چندسالیست توسط بانک ملی زمین‌گیر شده است و فعالیتی ندارد. هرچند باید اضافه کرد وضعیت در کارخانجاتی مانند بافندگی فومنات، ایران برک و غیره نیز تعریفی ندارد و باید به سرعت و به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرند. البته ناگفته نماند در این مسیرگله‌مندی‌ها نیز زیاد است.

 

در این میان تعدادی از کارخانجات تعطیل شده استان در خلال سال گذشته احیا و راه‌اندازی شدند که اقدام شایسته‌ای بود. آمار این تعداد از واحدهای تولیدی هم‌اینک در اداره کل صمت گیلان موجود است و می‌توان به آن رجوع کرد.‌ شعار امسال ما جهش تولید با مشارکت مردم است. مردم و نیروی انسانی حلقه تعیین کننده و حیاتی برای استمرار فعالیت‌های تولید و صنعتی در کشور هستند و بدون حضور آنان هیچ کاری معنا نخواهد داشت.

 

در واقع باید گفت تشکلات قانونی از قبیل کانون شوراهای اسلامی کار، کانون کارفرمایی و سایر تشکلات این‌چنینی در واقع برآمده از بطن مردم و جامعه هستند که استفاده درست، دقیق و به جا از ظرفیت آنان راه برون رفت از بسیاری از مشکلات و موانع خواهد بود. با این حال متاسفانه با وجود گذشت بیش از یک ماه از صدور شعار سال جدید، هیچ اقدام عملی در راستای استفاده از ظرفیت این تشکیلات قانونی از سوی مقامات و مسئولین استان انجام نشده است. در حالی که در چشم به هم زدنی سال ۱۴۰۳ هم تمام می‌شود و شعار سال که ما را به سمت اعتلای تولید و عبور از معضل بیکاری سوق می‌دهد به فراموشی سپرده خواهد شد.

 

در حالیکه گفته می‌شود نرخ بیکاری در گیلان در سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما باید اذعان داشت؛ این گزارشات و آمارها در جامعه ما آنچنان که باید و شاید نمود ندارد و لمس نمی‌شود. علت اصلی اینست که اکثر جمعیت بیکاران گیلان درحال حاضر فارق‌التحصیلان دانشگاهی بوده و شغل متناسب با مدرک تحصیلی خود پیدا نمی‌کنند.

درحال حاضر شرکت‌های کاریابی آماده معرفی کارگران به واحدهای تولیدی به ویژه کارگرانی که دوره‌های فنی وحرفه‌ای و مهارتی را گذرانده‌اند هستند اما متاسفانه باز هم به همان دلایلی که قبلا ذکر شد حمایت عملی و منطقی از زنجیره‌های تولید و اشتغال در کشور و گیلان و برنامه‌ریزی برای اتصال آنان به یکدیگر به عمل نیامده است.

معتقدم مشکل اساسی ما در این عدم اتصال زنجیره‌های تولید و اشتغال، دانشگاه‌ها هستند که بدون توجه به بازار کار، رشته‌های تحصیلی را دایر می‌کنند. در چنین فضا و شرایطی فرد زمانی که از دانشگاه فارق التحصیل می‌شود نمی‌تواند با جامعه، بخش تولید و اقتصاد پیوند بخورد و معضل بزرگی به نام بیکاری را در برابر خود می‌بیند.

با این حال هنوز هم دیر نیست و انتظار داریم برای نجات اقتصادی، افزایش بهره‌وری تولید و صنعت، رهانیدن واحدهای تولیدی از سیطره بانک‌ها و در راستای نیل به هدف والایی همچون برقراری پیوند منطقی بین سه حلقه مهم دانشگاه، بازار کار و بخش صنعت و تولید اقدامات عاجل و فوری در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

 

عضو هیأت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان*

نماینده کانون عالی کارفرمایی در کمیته مزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.