کاهش ۵۰ درصدی عرضه دام به کشتارگاههای گیلان

قیمت هر کیلو گوشت قرمز به مرز 500 هزار تومان رسید

0 231

در شرایطی که قیمت گوشت قرمز در بازار به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، عرضه دام در کشتارگاه‌های استان نیز کاهش چشمگیری داشته و بازار قصابی‌های استان در بی رونقی و رکود به سر می‌برد.

به گفته یکی از فروشندگان گوشت در رشت، کمبود عرضه دام سبک گوسفندی در کشتارگاه‌های استان موجب شده تا بسیاری از قصابی‌های گیلان روزها در انتظار تامین دام گوسفندی بمانند. این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت قرمز تا کیلویی ۵۰۰ هزار تومان شده است.

این درحالیست که همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا، تقاضا برای خرید گوشت قرمز افزایش می‌یابد اما گوشت به‌اندازه کافی از سوی کشتارگاه‌ها عرضه نمی‌شود.

در عین حال به گفته فعالان این بخش دلیل رشد قیمت گوشت قرمز، تداوم قاچاق دام و نبود نظارت بر بازار است و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند دام خود را به کشورهای همسایه از جمله عراق قاچاق کنند.

در همین رابطه «قاسم جوادزاده» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور تأکید کرد: عرضه دام به کشتارگاه‌های استان به روال گذشته است اما افزایش تقاضا از سوی هیأت‌های مذهبی در ایام محرم موجب کاهش عرضه گوشت در قصابی‌ها شده است.

 جواد زاده با اشاره به نیاز روزانه ۵۰ الی ۷۰ تن گوشت قرمز در استان اضافه کرد: در حال حاضرعرضه دام سبک بین کشتارگاه‌های گیلان با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و فعلا نصف این مقدار گوشت به استان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه که نیمی از نیاز گوشت گیلان خارج از استان تامین می‌شود، تأکید کرد: توزیع گوشت بین هیأت‌ها در کنار افزایش صادرات و تداوم قاچاق دام به عراق باعث شده این روزها کمبود گوشت در کشور مشهود باشد.

جواد زاده به توزیع گوشت قرمز منجمد بین هیأت‌های مذهبی به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی گیلان اشاره کرد و افزود: توزیع حدود ۱۵۰ تن گوشت قرمز به هیأت‌های مذهبی آغاز شده که حتی این میزان نیز تکاپوی نیاز این هیأت‌ها را نمی‌کند.

این مقام مسؤول جهاد گیلان در خصوص عدم توزیع گوشت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در اختیار استان ندانست و تأکید کرد: ذخیره استراتژیک گوشت قرمز گیلان ۹۵ تن است که با تزریق ۱۵۰ تن دیگر، فعلا مجوز عرضه این گوشتها بغیر ازهیأت‌های مذهبی صادر نشده است.

 وی در خصوص نظارت بر افزایش قیمت گوشت قرمز از سوی ستاد تنظیم بازارتأکید کرد: تعیین و نظارت بر قیمت گوشت تابع ستاد تنظیم بازار نیست وعرضه و تقاضا در قیمت گذاری آن دخیل است.

 جواد زاده، سرانه مصرف گوشت هر گیلانی را در سال ۷ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: روزانه بالغ بر ۵۰ تن گوشت در استان عرضه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.