گیلان در وضعیت بحران نیست

0 264

در حالی دولت دو روز پایان هفته را به دلیل گرمای هوا تعطیل اعلام کرده که به گفته یک منبع آگاه نزدیک به وزارت نیرو،علاوه بر شدت گرما، کاهش تولید برق در نیروگاه‌های کشور دلیل اصلی این تعطیلی بوده است.

 شدت گرمای هوا و افزایش مصرف برق در روزهای گذشته باعث شده تا نیروگاه‌های برق آبی سدهای کارون سه و چهار بیش از ظرفیت عرفی برق تولید کنند و به همین دلیل با افت منابع آبی روبرو شده و از مدارتولید خارج شده‌اند .

برق گیلان در وضعیت پایدار؛ کمبود برق نداریم

در حالیکه گفته می‌شود نیروگاه‌های بزرگ کشور از مدار تولید خارج شده‌اند و با کاهش سراسری تولید برق مواجه هستیم اما به گفته شرکت توزیع برق، برق استان در وضعیت پایداری قرار دارد.

«محمد تقی مهدی زاده» مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان اینکه در حال حاضر تامین برق استان در وضعیت پایداری قرار دارد و به ازای هر درجه افزایش گرمای هوا ۶۰ الی ۷۰ مگاوات به مصرف برق در استان افزوده می‌شود به مرور اظهار کرد: سال گذشته رکود بار مصرفی برق گیلان در مرداد ماه به ۲۱۰۰ مگاوات رسید که تاکنون به این میزان مصرف نزدیک نشده ایم.

وی اضافه کرد: روز گذشته در گیلان با دمای هوا ۳۳ درجه، در حدود ۱۱۹۰ مگاوت برق مصرف شد این درحالیست که نیاز مصرفی استان تا ۱۲۸۲ مگاوات پیش بینی شده بود و این موضوع به دلیل مدیریت مصرف در دستگاه‌های اجرایی و صنعتی حاصل شد.

مهدی زاده با اشاره به پیش بینی افزایش مصرف برق با توجه به حضور مسافران و گردشگران در تعطیلی پیش رو افزود: رکود پیک مصرف برق در سال گذشته ۲۱۰۰ مگاوات بود و هنوز فاصله زیادی با این میزان مصرف در استان داریم.

گیلان در وضعیت بحران دمایی نیست

در سوی دیگر با اعلام تعطیلی ناگهانی از سوی دولت، گیلان در وضعیت آب وهوایی خنک تری نسبت به سایر مناطق کشور به سر می‌برد و تا کنون از سوی هواشناسی هیچگونه هشدار زرد یا نارنجی برای این استان صادر نشده است

«امیر مرادی» مدیر کل ستاد بحران استانداری گیلان با تأکید به اینکه از سوی دولت شرایط خاص و بحرانی برای گیلان صادر نشده به مرور اظهار کرد: برخلاف سایر مناطق کشور، گیلان در روزهای آینده در شرایط بحرانی قرار ندارد.

در دو روز پایانی هفته دمای هوا نهایتا به ۳۷ درجه افزایش می‌رسد اما آنچه که باید برای مسوولان استان مهم و مورد توجه باشد، دمای احساسی با ملاک قرار دادن رطوبت موجود است که این دما به بیش از ۴۰ درجه خواهد رسید.

 وی تأکید کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده درخصوص مدیریت برق، مشکلی در تامین برق استان وجود ندارد و تنها نگرانی ستاد بحران استان در خصوص وقوع آتش سوزی‌های جنگلی به دلیل حضور مسافرین و گردشگران در مناطق جنگلی است.

دمای احسای گیلان؛ بالای ۴۰ درجه

در همین رابطه «سمانه نگاه» کارشناس پیش بین هواشناسی گیلان نیز با تأکید به اینکه بیشترین دمای هوا در روزهای آینده در مناطق مختلف گیلان به ۳۶ الی ۳۷ درجه میرسد، دمای احساسی شهروندان در این ایام را بالای ۴۰ درجه اعلام کرد.

این کارشناس هواشناسی با تأکید به اینکه در مرکز پیش بینی استان هنوز هشدارهای زرد و نارنجی صادر نشده تأکید کرد: در دو روز پایانی هفته دمای هوا نهایتا به ۳۷ درجه افزایش می‌رسد اما آنچه که باید برای مسوولان استا مهم و مورد توجه باشد، دمای احساسی با ملاک قرار دادن رطوبت موجود است که این دما به بیش از ۴۰ درجه خواهد رسید. اما متأسفانه به این نکته در گیلان توجه نمی‌شود و به این دلیل هشدار صادر نشده است.

لازم به ذکر است؛ با توجه به افزایش دمای هوا در کشور، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شهروندان درخواست کرد برای پیشگیری از گرما زدگی از تردد‌های غیر ضرورخودداری کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به گرما و شرجی شدن هوا در روز‌های پیش رو شهروندان برای پیشگیری از گرما زدگی از تردد‌های غیر ضرورخودداری کنند.

فردین مهرابیان افزود: گروه‌های سنی کودکان و سالمندان و بیماران قلبی، ریوی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و اعصاب و روان مستعد گرمازدگی هستند و در حد امکان در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گرمازدگی خطر آسیب به مغز و برهم خوردن تعادل مکانیسم حیاتی بدن و حتی مرگ فرد را به همراه دارد؛ گیجی، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلات و تپش شدید قلب را از علائم گرمازدگی عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.