افتتاح تصفیه‌خانه‌ی شیرابه بدون حوضچه آرامش

0 475

پروژه‌ی تصفیه خانه‌ی شیرابه سراوان رشت که پیش ازاین اعلام شده بود تا پایان خرداد ماه به بهره برداری می رسد بنا به گفته فرماندار رشت درهفته‌ی دولت امسال به بهره برداری می‌رسد. این درحالیست که طی دوسال گذشته بارها وعده‌ی افتتاح این تصفیه خانه هر بار به زمان دیگری موکول شده است. طی ۸ ماه گذشته مدیریت شهرداری رشت سه بار از افتتاح این تصفیه خانه  خبر داده ، یکبار در دی ماه و بار دیگر در اسفند ۹۸  و اخرین وعده در خرداد ۹۹.

در همین رابطه «علی فتح اللهی» فرماندار رشت با  تاکید به برنامه زمانبندی تدوین شده و اجرای اقدامات تکمیلی پروژه‌ی تصفیه‌ی خانه شیرابه‌ی زباله‎ی سراوان، از این پروژه به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های استان گیلان درهفته‌ی دولت نام برد و گفت: با افتتاح این پروژه بخشی از مشکلات و تبعات منفی سایت زباله سراوان رفع خواهد شد.

اما اجرای پروژه‌ی تصفیه خانه‌ی شیرابه‌ی سراوان رشت که از سال  ۹۵ در قراردادی با یک شرکت گیلانی منعقد شده بود با وجود مطالعات انجام شده در مسیر اجرا  با مشکل مواجه  شد. ابتدا یک مرحله در سال ۹۶ محل ساخت این پروژه تغییر کرد و در مرحله‌ی دیگر و با وجود واگذاری زمین جدید تصفیه خانه به پیمانکار از سال ۹۸ ،  به دلیل مطالبات مالی پیمانکار از شهرداری رشت، این پروژه روند کندی را طی کرد که مورد اعتراض استانداری گیلان و اعضای شورای شهر رشت قرار گرفت.

بعد از اعتراضات نسبت به روند کند احداث ساختمان تصفیه‌ی خانه‌ی شیرابه‌ی رشت و به پایان رسیدن روز شمار افتتاح آن ، حاج محمدی شهردار رشت مشکلات مالی و کمبود منابع اعتباری را دلیل اصلی  تکمیل نشدن این پروژه اعلام کرد. این درحالیست که پیشتر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان  از دریافت نشدن حدود ۴۹  میلیارد تومان اعتبارات پسماند استان از سوی شهرداری رشت خبر داده بود. همچنین در بودجه‌ی سال ۹۸ استان گیلان، هزار میلیارد تومان تنها برای برطرف کردن مشکلات پسماند اختصاص یافت و در آخرین سفر هیئت دولت به استان نیز ۳۱۴ میلیارد تومان برای حل مشکلات پسماند سراوان در نظر گرفته شد.

درعین حال همزمان با اعلام خبر به افتتاح رسیدن ساختمان پروژه تصفیه خانه‌ی شیرابه‌ی رشت ، به گفته یک کارشناس در شهرداری رشت آنچه که از افتتاح تصفیه خانه‌ی شیرابه خبر رسانی شده درخصوص افتتاح ساختمان این تصفیه خانه است و اینکه همچنان حوضچه‌ی آرامش  تصفیه خانه که قرار بود در فرصت یکماه که از سوی استاندار گیلان وعده داده شده بود تکمیل شود، ساخته نشده و پروژه‌ی تصفیه خانه‌ی شیرابه عملا بدون این حوضچه قادر به فعالیت و راه اندازی نخواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: اکنون نکته قابل توجه و مورد پرسش از شهرداری  رشت که در راه اندازی تصفیه خانه‌ی شیرابه حاِیز اهمیت است، هزینه های راهبری این تصفیه خانه در طول سال است. آیا شیوه گران انتخاب شده در ساخت تصفیه خانه، ارزش ساخت و راه اندازی به این صورت را دارد؟  آیا شهرداری رشت ازتوان پرداخت هزینه های راهبری  تصفیه خانه برخوردار است؟ این راهبری شامل هزینه‌ی خرید مواد اولیه مورد نیاز تصفیه خانه‌ی شیرابه است که از توان  مالی شهرداری رشت خارج است و تصفیه خانه‌ی شیرابه‌ی سراوان رشت در حالی درهفته دولت راه اندازی می‌شود که در شهرداری رشت و شورای شهر رشت هنوز به این سوالات پاسخ داده نشده است.

گفتنی است روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در گیلان تولید و جمع آوری می‌شود و به سایت‌های دفن زباله استان انتقال می‌یابد. از این میزان فقط ۸۰۰ تن در سایت دفن زباله سراوان رشت دپو و نزدیک به ۵۰ هزار لیتر شیرابه  به صورت روزانه در آن تولید می‌شود. نزدیک به ۱۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی سراوان زیر کوه عظیمی از زباله‌ها مدفون شده و پیشروی زباله‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. براساس آخرین توافق انجام شده با مردم سراوان رشت، مقررشده با ایجاد زباله سوز و تصفیه خانه شیرابه از سال ۱۴۰۱ دیگر هیچ نوع زباله ای دیگر وارد این منطقه نشود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.