افزایش تنشهای خانوادگی،حاصل ایام کرونا

0 516

کرونا ویروس درهمه‌ی ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار بوده از جمله نهاد خانواده. کرونا علاوه برایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی به روابط خانواده ها وهم زیستی مسالمت آمیز بین آنها نیز ضربه وارد کرد. از این رو افزایش تنش های خانوادگی ، اضطراب وعدم سازگاری با سبک زندگی تغییر یافته دراثر کرونا، بیشترین تماسهای خانواده های گیلانی با مراکز مشاوره خانواده بوده است.

این درحالیست که پیشتر نیز به نقل از « احمد سیاوش‌پور» رییس سابق دادگستری استان عنوان شده بود: به علت کاهش سطح آستانه‌ی تحمل مردم در مواقع حساس و رتبه‌ی بالای بروز انواع خشونت کلامی و فیزیکی، زمینه‌ی بروز اختلاف‌ها در گیلان بسیار بالاتر از کشوراست.

«فریده امیرالسادات» دکترای روانشناسی و مسوول فنی کلینیک روانشناسی مهرآیین وابسته به جمعیت همیاران استان سبز که در ایام گسترش شیوع کرونا ویروس درگیلان ، خدمات روانشناسی رایگان به خانوادهها ارایه می‌کرد با بیان این مطلب به مرور گفت: آنگونه که در سطح کشور از افزایش خشونت های خانوادگی به خصوص علیه‌ی زنان و کودکان خبر رسانی شده این موضوع در گیلان بیشتر به صورت تنش های خانوادگی نمود داشت.

وی در ادامه افزود: برخی ازخانواده های گیلانی به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب برای دوران قرنطینه و عدم آشنایی با مهارتهای لازم برای سازگاری با این سبک زندگی نتوانستند دوران خانه نشینی و سپری کردن زمانهای طولانی در کنارهم را مدیریت کنند.  این مساله منجر به بروز تنش والدین با فرزندان و بروز تعارضاتی در رابطه همسران شد. خوشبختانه تماسی مبنی بر وارد شدن خشونت خانگی درمورد زنان و کودکان نداشتیم.

امیرالسادات ادامه داد: نوع تماسها و مشاورههای انجام شده  درروزهای کرونا با سایر ایام سال متفاوت بوده وعمده‌ی این تماسها در زمینه  اضطرابهای شدید در کودکان و نوجوانان با علایم و رفتارهای وسواسی ، تنشهای خانوادگی و مشکلات ارتباطی ، افزایش تعارضات زناشویی، سوگ و داغدیدگی ، اضطراب تحصیلی و عدم سازگاری با آموزشهای مجازی متمرکزبود.

گفتنی است درطول دوماه واندی تعطیلات و قرنطینه ،مشاوره های انجام شده در این کلینیک ۹۲ مورد اضطراب واسترس سوگ وازدست دادن عزیزان درخانواده ها ، ۲۹ مورد مشکلات والد و فرزند، دوستی های فضای مجازی نوجوانان وجوانان ، ۲۳ مورد مشکلات آموزش وتحصیلی وبرنامه ریزی ، ۵۱ مورد مشکلات زوجین،خانواده، آموزش حل مسئله، مهارت گفتگو وشکست عاطفی ، ۲ مورد مشاوره قبل از ازدواج و ۲ مورد افکار اقدام به خودکشی بوده است.

گفتنی است پیشترنیز«حسین نحوی نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان درخبری اعلام کرده بود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا هشتم اردیبهشت ماه سال جاری، ۳ هزار و ۵۲۸ تماس برای مشاوره و دریافت خدمات روانشناختی با بهزیستی گیلان انجام شد که از این تعداد ۴۶۳ مورد مربوط به بیماری کرونا و تبعات ناشی از آن بود.

وی افزود: بیماران بستری و اعضای خانواده آنان، افراد مشکوک به بیماری که در قرنطینه بوده و خانواده های آنان ، بیماران بهبود یافته در حال گذراندن دوره نقاهت، افرادی که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند، کارکنان مراکز درمانی و پزشکی که مدت طولانی درگیر رسیدگی به بیماران بوده، کودکانی که به طور ناگهانی مواجه با غیبت طولانی مادر و یا پدر خود شده اند، از جمله افرادی هستند که نیاز به خدمات مشاوره ای اورژانسی داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.