افزایش وقوع قتل در گیلان

رییس کل دادگستری گیلان از رسیدگی به 500 هزار پرونده در استان خبر داد

0 432

«احمد سیاوش‌پور» رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه در چند وقت اخیر در گیلان میزان وقوع قتل نیز افزایش یافته است تصریح کرد: البته این قتل‌ها از نوع غیرعمد و لحظه‌ای هستند و بیشتر ریشه در اختلافات خانوادگی، مسائل اخلاقی و اعتیاد دارند اما وضعیت استان ما نسبت به برخی استان‌های کشور بهتر است.

به گفته ­ی سیاوش‌پور، میزان سرقت در استان افزایش یافته است و به ‌نظر می‌رسد که علت آن نیز آمار بالای بیکاری در گیلان باشد؛ مردم مراقب اموال و اماکن خود باشند.
سیاوش‌پور تصریح کرد: در سال ۹۷، حدود ۵۰۰ هزار پرونده در چرخه قضایی گیلان وجود داشت که از این تعداد حدود ۲۸۰ هزار پرونده جدید بودند و ۱۳۰ هزار پرونده نیز به شوراهای حل اختلاف استان تعلق داشتند و ۱.۳ پرونده‌ها نیز با همت ۳۷۰ قاضی به صلح و سازش ختم شدند.
وی با اشاره به کاهش زمان دادرسی محاکم کیفری افزود: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در گیلان ۴۰ روز است و در دادگاه عمومی نیز به‌علت تشریفات دادرسی، رسیدگی به پرونده‌ها تقریباً ۹۰ روز طول می‌کشد و به ۷۰ درصد پروند‌ه‌ها در همان ماه رسیدگی می‌شود و تنها ۳۰ درصد بنا به ضرورت زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.
این در حالیست که چند روز قبل حجت الاسلام فلاحتی امام جمعه رشت، وجود پرونده‌های زیاد در دستگاه قضا را حاکی از آن دانسته بود که مردم به این قوه اعتماد دارند و آن را سیستمی درست برای پناه بردن به جهت رفع گرفتاری‌ها و مشکلات خود می‌دانند.
وی تاکید کرده بود که ، قصد داریم فرهنگ‌سازی را از مهدکودک و پیش دبستانی‌ها آغاز کنیم زیرا کودکان در سنین پایین راحت‌تر مسائل را قبول می‌کنند.
بر اساس آمار دادگستری گیلان، جرایم ضرب و جرح، سرقت، توهین، تهدید، صدمات غیرعمدی مثل تصادفات، تخریب اماکن، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، کلاهبرداری، جرایم مربوط به املاک و خیانت در امانت به ترتیب بیشترین میزان وقوع را در استان گیلان دارند‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.