افزایش یک صدم درصدی شاخص آب شرب شهری در گیلان

0 283

برخورداری از آب شرب کیفی و کمی یکی از اساسی ترین نیازمندی های مردم گیلان است. بر اساس آمارها، ۷۷ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری در این‌ استان از نعمت آب برخوردار شرب برخوردارند اما این درحالیست که تعداد زیادی از شهرها و روستاهای گیلان همچنان با کیفیت پایین آب شرب مواجه‌اند. کمبود زیرساخت‌های انتقال آب شرب، عدم تأمین منابع اعتباری و فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال آب ازجمله مشکلات پیش ‌روی حوزه آب شرب روستایی و شهری گیلان است. در حال حاضر برخی از روستاهای استان با فرسودگی شبکه‌های آبرسانی روستایی و تغییر الگوی مصرف و افت فشار آب درگیر هستند.

پیشتر نیز«ارسلان زارع» استاندار گیلان گفته بود: دسترسی به آب شرب بهداشتی و با کیفیت از مهمترین نگرانی و مطالبات به حق مردم مناطق مختلف گیلان به ویژه در حاشیه شهرها است. لذا دستیابی به میانگین شاخص کشوری بهره مندی آب روستایی در گیلان تا پایان دولت مورد انتظار است.

وی با تأکید بر لزوم نظارت بر بهداشتی بودن آب مصرفی شهروندان و توسعه شبکه توزیع آب، افزود: تسریع در روند اجرای پروژه‌های نیمه تمام حوزه آب استان موجب بهبود کیفیت و همچنین توزیع مناسب آب در مناطق مختلف استان می‌شود.

درهمین رابطه «سیدمحسن حسینی» رییس هیأت مدیره ومدیرعامل آبفای گیلان از افتتاح ۴۱ طرح آب و فاضلاب دهه فجر در گیلان خبر داد. حسینی در گفتگوی ویژه خبری گفت: با افتتاح این طرح‌ها شاخص بهره مندی از آب شهری یک صدم درصد و آب روستایی ۲ درصد افزایش می‌یابد.

این درحالیست که پیشتر حسینی وعده داده بود: با تکمیل مدل دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال ۹۹، کیفیت آب شرب شهری از مطلوب به مطلوبیت بالا ارتقاء پیدا می‌کند. حسینی با اذعان‌ به اینکه برنامه‌ریزی در خصوص تامین آب آشامیدنی در دو هزار و ۶۰ روستا بیش از ۲۰ خانوار در حال انجام است، گفت: از این تعداد روستا یک‌هزارم و ۷۱۷ روستا تحت پوشش شبکه آب‌رسانی هستند و مابقی روستاها با توجه به یکپارچه شدن شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی ۲۳ روستای دیگر به شبکه انتقال آب متصل هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.