فرسودگی ۳۰ درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان

0 377

کمبود آب شرب معضلی است که هر ساله با رسیدن فصل گرما باعث قطع چندین ساعته آب در برخی روستاهای گیلان می شود. این در حالیست که امسال به دلیل کمبود بارش‌ها در فصل بهار، تنش آبی در بخش آبیاری زراعی نیز بر مشکلات و چالش های روستاییان در بخش تامین آب افزوده است.

آمارهای شرکت آب و فاضلاب کشور از فاصله زیاد شاخص های توزیع آب روستایی در گیلان حاکی است. به طوریکه  شاخص بهره ‌مندی آب روستایی در استان ۲.۷۷ (دو و هفتاد وهفت صدم) درصد است. ایراد در زیرساخت‌ها، عدم تأمین منابع اعتباری و یا فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال آب ازجمله مشکلات حوزه‌ی آب شرب روستایی گیلان در سالهای اخیر بوده است. بر اساس آمارهای موجود ۳۰ درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان دچار فرسودگی هستند. پیش از این نیز شرکت آبفای استان اعلام کرده بود که در گیلان حدود ۱۸۰۰ روستا با ۳۱۵ هزار مشترک تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز با اشاره به افزایش ۹ درصدی تعداد روستاهای تحت پوشش در بخش آب‌رسانی گفته بود: در حال حاضر در بهسازی تأسیسات آب آشامیدنی روستایی  ۵۶ درصد رشد داریم.

در همین رابطه امروز مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان از آبرسانی به ۳۰ روستای این استان در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد.«سید محسن حسینی» گفت: در۶ ماهه نخست امسال به ۳۰ روستای این استان آبرسانی خواهد شد.

وی افزود: طرح آبرسانی به این روستا‌ها در هفته چهارم تیر و شهریور ماه آینده در قالب پویش “هر هفته الف ب ایران” افتتاح خواهد شد. در هفته چهارم تیر ماه طرح آبرسانی به ۲۰ روستا و در هفته چهارم شهریور ماه طرح آبرسانی به ۱۰ روستای دیگر به بهره برداری خواهد رسید. اعتبار مالی این پروژه ها بیش از ۴۶۶  میلیارد ریال خواهد بود.

در اسفند سال گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی گیلان از ارتقا کیفیت خدمات آبرسانی در ۲۰۰ روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر ۱۱۳ هزار نفر خبر داده بود.

حسینی وعده داد تا پایان سال، طرح آبرسانی روستایی برای  ۶۶ روستای گیلان اجرایی شود.

به گفته حسینی، سال گذشته با بهسازی تعدادی از چاه‌ها و تغییر ساختار ایستگاه‌های پمپاژ ۵۶۵ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب روستاهای گیلان اضافه شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ارتقای ایستگاه پمپاژ روستای صفرابسته آستانه اشرفیه و شهرهای شلمان، چاف و چمخاله اشاره کرد. همچنین ۳۷۱  لیتر بر ثانیه آب شرب از تاسیسات شهری به روستاهای دارای تنش آبی انتقال داده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.