بازارهای هفتگی عامل گسترش شیوع کرونا در گیلان

ادامه فعالیت بازارهای هفتگی علیرغم ممنوعیت ستاد کرونا

0 751

یکی از راه‌های انتقال کرونا حضور در بازارهای محلی است که به دلیل وجود محصولات ارگانیک، متنوع و قیمت پایین‌تر افراد برای حضور در آن‌ها ترغیب می‌شوند. در این بازارها ازدحام جمعیت زیادی وجود دارد که اکثر افراد و فروشندگان نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند.

به گفته کارشناس بهداشت محیط و کار،عدم رعایت فاصله اجتماعی و ماسک نزدن خطر ابتلا به کرونا در بازارهای محلی را زیاد می کند و اغلب دست ‌فروشانی که در بازارهای محلی گیلان هستند، هر روز به صورت گردشی در یک بازار حضور دارند و تجمع مستمر آنها باعث انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود. در حالیکه طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز و نارنجی شهرها، باید تمامی بازارهای محلی و روزانه تعطیل باشند اما از زمان شیوع ویروس کرونا، فقط دو مرحله یکبار در موج اول در اسفندماه سال گذشته و یکبار نیزهمزمان با موج دوم کرونا، بازارهای محلی و هفتگی بعضی از شهرستان‌های استان از جمله رشت تعطیل شدند.

درهمین رابطه امروز«آبتین حیدرزاده» معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ بیمار جدید به آمار بیماران بستری شده مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان افزوده شده که ۷۰ نفر نیز به دلیل وخامت حالشان در ICU بستری هستند، گفت: بازارهای محلی در شهرهای مختلف گیلان به‌عنوان زنجیره انتقال کرونا عمل می‌کنند. وی از شهروندان خواست حضور در بازارهای محلی را به حداقل رسانده و یا در صورت حضور در بازار از ماسک استفاده کنند و از قرارگیری در ازدحام جمعیت بازارها جلوگیری کنند.

در رشت نیزعلاوه بر فعالیت ۱۶ بازارچه میوه و تره بار زیر نظر شهرداری، تعدادی بازارهفتگی نیز در برخی مناطق دایر است. با توجه به استمرار برپایی بازارهای هفتگی و نگرانی دانشگاه علوم پزشکی از گسترش کرونا در این بازارها از«علیرضا حسنی» سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری رشت در خصوص ادامه فعالیت این بازارها پرسیدیم.

 حسنی به مرور گفت: بازار هفتگی مسکن مهر رشت تنها بازار هفتگی رشت است که محدودیتهایی برای آن درنظر گرفته شده و به شدت، چگونگی اجرای پروتکلهای بهداشتی در آن مورد نظارت است. مابقی بازارهای هفتگی از جمله در خیابان آزادگان جمع آوری شده‌اند.

حسنی با اشاره به جانمایی بازارهای روزانه هفتگی در مناطق مختلف شهرداری رشت از سال آینده افزود: برنامه ریزی کردیم با پایان یافتن بیماری کرونا، هر روز در یک منطقه شهری رشت، بازار هفتگی راه‌اندازی کنیم که با این کار از برپایی بازارهای دایمی و روزانه در همه نقاط رشت جلوگیری می‌شود.

گفتنی است سال گذشته معاونت خدمات شهری شهرداری رشت در راستای ساماندهی دستفروشان، بانک اطلاعاتی از آنها تهیه کرد که طی آن، ۱۳۰۰ بساط ثابت در سطح شهر رشت شناسایی شدند. دراین بین فروشندگان دوره‌ای و روستایی نیز به طور روزانه در مناطق مختلف به دستفروشان اضافه می‌شوند. پیشتر اعلام شد در سطح رشت ۲۰۰۰ هزار دستفروش به فعالیت مشغول هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.