نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

0 673

رییس سازمان چای کشور از ابلاغ نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۱۴۰۰ از کشاورزان چایکار خبر داد.

حبیب جهانساز به ایرنا گفت: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال ۶۶۹۰ تومان و درجه دو، ۴۷۸۱ تومان اعلام شده است. قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با سال گذشته، به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته است. سال گذشته نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک، ۴۶۰۰ تومان و نرخ برگ سبز درجه دو ۳۳۰۰ تومان بود.

رییس سازمان چای کشور در ادامه با تأکید به اینکه این نرخ در شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری حمایتی محصولات اساسی کشور مورد کارشناسی و تصویب قرار گرفت به مرور گفت: این نرخ در ابتدا توسط سازمان چای کشور بررسی و متناسب با هزینه تمام شده باغدار، نرخ تورم و سود متناسب به این شورا اعلام و مصوب شد. هر چند که کارخانجات چایسازی می‌توانند بیش ازاین نرخ، برگ سبز چای از باغداران خریداری کنند.

وی اضافه کرد: در خرید تضمینی برگ سبز چای، ۷۵ درصد حق السهم از سوی کارخانه و ۲۵ درصد توسط دولت به باغدار پرداخت می‌شود.

رییس سازمان چای میزان سطح باغات چای در دو استان گیلان و مازندران را ۲۸ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۱هزار و ۵۰۰ هکتار زیر سطح بهره برداری و برداشت چای قرار دارند که در سال زراعی گذشته از مجموع برداشت ۱۳۳ هزار تن برگ سبز چای در حدود ۳۰ هزار تن چای خشک بعمل آمد. همچنین ۵۰۰۰ هزار هکتار باغات چای رها شده در گیلان وجود دارد که در صورت احیا حدود ۱۰ هزار تن به تولید چای خشک در استان اضافه می‌کند.

گفتنی است برگ سبز چای هر ساله در ۳ چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد، گفت: چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می‌شود. استان‌های گیلان و مازندران در مجموع ۵۵ هزار چایکار دارند. ۹۰ درصد باغ‌های چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.