باغداران سنتی مانع از نابودی مگس زیتون می شوند

0 416

رودبار ۲۰ درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است. اما بی توجهی باغداران سنتی رودبار در هرس باغات قدیمی برای مقابله با مگس زیتون، آفت مگس زیتون را به چالش باغداران زیتون کار رودباری درسالهای اخیر تبدیل کرده است.

روز گذشته «مسعود الماسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در نشست بررسی مشکلات زیتون رودبار با اشاره به اینکه باغات قدیمی رودبار به کانون آفت و آلودگی تبدیل شده اند گفت: باید با مشارکت باغداران، باغات قدیمی سازماندهی شوند و تمام توان را برای کنترل و از بین بردن این آفت به ‌کار خواهیم بست.

گیلان ازلحاظ مساحت و تولید زیتون، رتبه‌ی سوم کشور را دارد. در رودبار ۹ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که از این میزان بیش از ۸۲۰۰ هکتار بارور است. براساس آمارها هرساله بیش از ۲۰ هزار تن زیتون از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت می‌شود. درحالی که درسال های اخیر مبارزه غیرشیمیایی با مگس زیتون درسطح بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های پائین دست رودبار انجام می شود اما وجود باغات و درختان قدیمی و سختی سم پاشی در باغات سنتی، بستری مناسب برای رشد مگس زیتون در رودبار فراهم کرده است.

درهمین رابطه «داوود صفری» رییس اتحادیه‌ی زیتون کاران رودبار به مرور گفت: فعالیت های زیادی از سوی جهاد کشاورزی در شهرستان انجام شده اما به دلیل تفکر سنتی برخی از باغداران قدیمی وعدم همکاری آنها تاکنون موفق به نابودی کامل این آفت درباغات رودبار نشدیم هرچند که توانستیم میزان سطح شیوع آفت را از ۷۰ درصد باغات به زیر ۳۰ درصد کاهش دهیم.

صفری ادامه داد: یکی از روشهای کاهش آفت مگس زیتون، قطع درختان قدیمی و کاشت درختان جدید و اصلاح شده است اما به دلیل کمبود زمین و قرارگیری باغات در سطوح تپه  ماهوراز امکان توسعه باغات زیتون برخوردار نیستیم و به همین دلیل در رده دوم تولید زیتون کشور قرار داریم. درحال حاضر شیراز به دلیل برخورداری از زمین های بایر و مستعد، بیشترین توسعه باغات زیتون کشور را از آن خود کرده است این درحالیست که از لحاظ کیفیت، زیتون تولید رودبار همچنان با کیفیت ترین زیتون کشور است.

گفتنی است امسال از سطح ۹ هزار هکتار باغات زیتون ،۲۱ هزار تن برداشت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.