شیرابه زباله های رودسر وارد شالیزار و ساحل می شود

یک فعال زیست محیطی : قرارداد شهرداری رودسر با شرکتهای دانش بنیان دستاوردی برای کاهش زباله نداشته است

0 520

شهردار رودسر از کاهش ۴ درصدی سرانه تولید زباله در این شهرستان  خبر داد. «رضا زنده دل» شهردار رودسر به فارس گفت:«طی یک و نیم سال گذشته عملیات اجرایی منجر به آموزش مستقیم بیش از ۱۰ هزار شهروند رودسری شده که از طریق مراجعه به درب منازل مردم، حضور در مغازه‌های سطح شهر و آموزش دانش ‌آموزان مدارس، کاهش ۴ درصدی سرانه تولید زباله دراین شهر را به دنبال داشت.»

درحالی شهردار رودسر از کاهش سرانه تولید زباله دراین شهرستان خبر داده که بیش از ۳۰ سال است شرقی ترین شهرستان استان با سرانه‌ی تولید ۴۵۰۰ تن زباله درماه، از مشکل جانمایی لندفیل زباله و نبود مدیریت پسماند رنج می برد. فقدان جایگاه دفن متمرکز اصولی وظرفیت پایین کارخانه‌ی کمپوست موجب شده حجم زیادی از زباله تولیدی رودسر و شهرهای اطراف درعرصه های طبیعی کنار ساحل، شالیزارها و دور از جاده‌ی اصلی رها شوند.

در همین رابطه «پیمان رستمی» مدیرعامل موسسه محیط زیستی نبض طبیعت خزر، به مرور گفت: متاسفانه شهرداری رودسر از پتانسیل انجمن های مردم نهاد و زیست محیطی شهرستان در برنامه ها و پروژه های کاهش پسماند از جمله تفکیک زباله از مبدا و آموزش به مدارس و روستاییان بهره گیری نمی کند و کلیه اقدامات در راستای مدیریت پسماند و تفکیک به شرکتهای دانش بنیان پارک علم وفناروی شهرستان برون سپاری شده است.

این درحالی است که پیشتر استاندار گیلان درنامه ای به فرمانداری شهرستان خواستار استفاده از توان سمن های زیست محیطی شده بود.

وی افزود: جانمایی کارخانه‌ی کمپوست رودسر درکنار اراضی کشاورزی وهمسطح با سطح ایستایی آب موجب شده شیرابه‌ی زباله ها مستقیم وارد شالیزار و دریا شود. همچنین با توجه به نبود لندفیل در رودسر، علیرغم درخواست های فعالین زیست محیطی شهرستان هنوز اقدامی برای انتخاب مکان لندفیل زباله های شهرستان انجام نشده است.

رستمی ادامه داد: اساسی ترین راه کاهش زباله، آموزش مردم بخصوص در سطح مدارس و روستاها است اما متاسفانه درصد همکاری شهروندان رودسری در تفکیک زباله از مبدا کاهش داشته چراکه مسوولیت پذیری در آنها نهادینه نشده است. درحال حاضر درصد همکاری روستاهای شهرستان در تفکیک زباله بین ۵ تا ۱۰ درصد و شهروندان نیز کمتراز ۵ درصد است. این مساله موجب شده کارخانه کمپوست رودسر که با ظرفیت پایینی در حال فعالیت است دریافتی زباله کمی داشته باشد. لذا قرارداد شهرداری رودسر با شرکتهای دانش بنیان تاکنون هیچ دستاوردی برای کاهش زباله و تفکیک زباله از مبدا دراین شهرستان نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.