بلاتکلیفی بزرگراه امامزاده هاشم به انزلی

نبود منابع مالی در تملک اراضی مسیربزرگراه ، طرح را متوقف کرد

2 1,319

از جمله پروژه‌های راهسازی استان که در ادامه‌ی احداث آزاد راه رشت – قزوین به منظور کاهش بار ترافیکی ورودی به رشت در دست اقدام قرار گرفت، بزرگراه امام زاده هاشم به انزلی است. اجرای پروژه راهسازی منطقه امامزاده هاشم – خمام – آقا سید شریف که بار ترافیکی بسیار بالایی را متحمل می‌شود، به صورت شش خطه و ۸۰ کیلومتر طول دارد به منظور کاهش بار ترافیکی از سمت شهر رشت به انزلی احداث می‌شود. میزان اعتبار اجرایی این پروژه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

اما این پروژه که پیش از این مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از اتمام مطالعات فاز ۱ و ۲ آن و آزاد سازی چهار تا پنج کیلومتر ابتدای مسیر خبر داده بود، سالهاست به دلیل عدم تامین منابع مالی رها و مورد انتقاد برخی مسؤولین قرار گرفته است. سال گذشته بود که امام جمعه شهرخمام ازعدم پیشرفت پروژه انتقاد کرده و گفته بود کارهای مطالعاتی پروژه بیش‌از یک ‌دهه است که انجام و به‌عنوان پروژه‌ای ملی کد دار شده اما متأسفانه بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. لذا منع خرید و فروش یا ساخت و ساز برای مردمی که شرعاً و قانوناً مالک زمین‌های مسیر پروژه هستند، شرعاً جایز نیست.

درهمین رابطه مدیرکل راه وشهرسازی گیلان از بازدهی بالای آزادراه امامزاده هاشم -انزلی برای سرمایه گذاران خبرداد و خواستار ورود مشارکتی بخش خصوصی در اجرای این طرح شد.«ماکان پدرام» با اعلام خبر پایان مطالعات فار یک و دو پروژه گفت: با توجه به آزادسازی اراضی حاشیه مسیر و فرآیند تامین مصالح وساخت آزادراه، رقم بالایی برای ساخت آن برآورد می‌شود. ازاینرو این پروژه جزء طرح‌های با قابلیت سرمایه‌گذاری و سوددهی بالا است و چنانچه بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند میزان سوددهی آن بالاست.

درعین حال «یعقوب حیدری» معاونت مهندسی و ساخت اداره‌ی کل راه وشهرسازی گیلان در گفت و گو با مرور با اشاره به عدم تامین منابع مالی از نبود چشم‌اندازدر اجرای پروژه خبر داد و گفت: این بزرگراه به طول ۸۰ کیلومتر نیازمند بیش از ۲ هزار میلیارد ریال منابع مالی است. لذا به دنبال حضور بخش خصوصی به صورت مشارکتی در ساخت بزرگراه هستیم. تا زمانی که منابع مالی طرح تامین نشود، چشم‌اندازی از مدت زمان اجرا و پایان پروژه قابل پیش بینی نیست.

وی اضافه کرد: در فاز اول پروژه به طول ۱۸ کیلومتر خاکبرداری مسیر اجرا شد اما به دلیل نبود اعتبار برای پرداخت به پیمانکار و تملک اراضی در مسیر بزرگراه، طرح متوقف شد. در حال حاضر بعد از گذشت چند سال هیچ تملکی انجام نشده است. این درحالیست که برای تعریض هر کیلومتر راه نیازمند ۱۴ میلیارد تومان اعتبار هستیم و احداث این بزرگراه که ۶ خطه است و با معارضاتی مانند اراضی شالیزاری و باغات مواجه است نیازمند تخصیص اعتبار هنگفتی است که باید بخش خصوصی در آن مشارکت کند.

2 نظرات
  1. ف می گوید

    همونطور گکه گفتید این پروژه ۱۰ سال هست معطل مونده و به همین بهانه اداره راه مجوز ساخت به زمینهای حریم این آرادراه نمیده. قانونی وجود داره که درصورتی که طرحهای دولتی بیش ۵ سال اجرا نشن باید مجوز ساخت و ساز داده بشه اما نه دولت این رو اجرا میکنه و نه حتی قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری رای مثبت میده
    به دلیل خلا قانونی اداره راه از این موضوع سواستفاده میکنه و بدون هیچ برنامه زمانبندی برای تملک اراضی یا انجام پروژه، حرف زور میزنه و میگه هر موقع پول داشتم زمینها رو تملک میکنم و شما حق ندارید ساخت و ساز انجام بدید چون در آینده که معلوم نیست کی هست برای من بار مالی ایجاد میکنه.

    به نظر این موضوع که مبتلابه بسیاری از مردم در این منطقه و پروژه های مشابه در کل کشور هست، جای کار داره و شما میتونبد از مسیولان دیگه و قانون گذاران پاسخ بخواهید که چرا قانون رو اصلاح نمیکنن تا مردم متضرر نشن.

  2. آشنا می گوید

    درود. واسه همین قبیل مشکلات هست که مردم ناراضین امکانات مالی را به سوریه و عراقو …. میدن صداشون در میاد چون خودمون باید سختی و بلاتکلفی و… رو تحمل کنیم .
    همش میگن بودجه نداریم ،
    از طرفی دولت میگه همه چی آرومه و ….!!!!عذابش مال مردمه
    پز اومدنو قدرت نمایی مال حکما….!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.