به صدا درآمدن زنگ خطر برای جنگل‌های گیلان

0 384

ادامه‌ی آتش سوزیهای چند روز اخیر مراتع و جنگل های رشته کوه زاگرس در چهار استان کشور، اکنون زنگ خطر را برای جنگلهای گیلان به صدا در آورده است. جنگلهای گیلان در وسعتی بالغ بر ۵۶۵ هزار هکتار همواره در فصول مختلف سال  با آتش سوزیهای کوچک و بزرگ مواجه می‌شوند. آخرین مورد نیز در بهمن ماه گذشته بود که حریق چند ‌روزه ، مراتع و جنگلهای ۱۳  شهرستان گیلان را فراگرفته بود. دراین آتش سوزیها ۱۱۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی استان به دنبال وزش باد گرم در آتش سوختند.

اما افزایش دما و گرمای هوا که درچند روز اخیر در گیلان ادامه دار بوده  تا اواخر هفته جاری و همزمان با تعطیلات سه روزه‌ی خرداد نیز مهمان این استان است. این موضوع احتمال افزایش آتش سوزی دراین عرصه ها را افزایش داده است.

«محمدرضا عبداللهی» معاون امور جنگلهای اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفت و گو با مرور از آمادگی کلیه‌ی واحدهای تخصصی حفاظت از منابع طبیعی گیلان و تشکیل تیم های  ذخیره درمواجه با آتش سوزی های احتمالی خبر داد و گفت: علاوه بر نیروهای یگان حفاظت اداره‌ی کل، کلیه‌ی نیروهای اداری ، فنی و شرکتهای طرف قرارداد با منابع طبیعی گیلان در آماده باش کامل قرار دارند.

وی با بیان اینکه با گرم شدن دمای هوا، علوفه و گیاهان رو به خشک شدن می روند و در نتیجه احتمال آتش سوزی وجود دارد تاکید کرد: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از وقوع آتش سوزی در جنگلهای استان نداشتیم اما اگر گرما تداوم داشته باشد و با توجه به حضور مسافران درپایان هفته، عرصه های جنگلی و مرتعی استان مستعد آتش سوزی هستند.

معاون امور جنگلهای اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به سوال مرور مبنی بر پیش بینی لازم برای در اختیار داشتن بالگرد و تجهیزات و ماشین آلات اطفای حریق در گیلان گفت: متاسفانه  کل سازمان منابع طبیعی و جنگلهای کشور فاقد بالگرد تخصصی است ولی در قانون تاکید شده در صورت وقوع آتش سوزیهای گسترده کلیه‌ی دستگاههای اجرایی، ارگانهای نظامی و هلال احمر وظیفه دارند امکانات خود را برای اطفای حریق در جنگلها بسیج کنند.

عبداللهی تاکید کرد: در حال حاضر منابع طبیعی و جنگلهای استان از۴ دستگاه ماشین آلات تخصصی سنگین اطفای حریق برخودار است که این ماشینها در چهار پایگاه اطفای حریق در مناطق غرب، شرق، جنوب و مرکز استان مستقر هستند. همچنین در هر کدام از ادارات منابع طبیعی و جنگلهای شهرستانهای گیلان نیز یک تا دو ماشین سبک اطفای حریق موجود است. در صورت نیاز نیز با هماهنگی مدیریت ستاد بحران استان می‌توانیم از توان سازمانهای آتش نشانی هر شهرستان کمک بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.