مدیریت جامع حوزه آبخیز برای نجات تالاب انزلی اجرا شود

رییس سازمان محیط زیست درخواست کرد:

0 175

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز برای نجات تالاب انزلی شد.

به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست،«علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه قرارگاه جهادی تالاب انزلی با اشاره به نگاه ملی به موضوع نجات تالاب انزلی عنوان کرد: باید از همه ظرفیت‌های ملی، بین المللی و بخش خصوصی برای نجات تالاب انزلی استفاده شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سهم اصلی عملیات اجرایی این تالاب را از آن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و تأکید کرد که در یک بازه زمانی ۲ ساله عملیات آبخیزداری در تالاب انزلی به پایان برسد. اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز، ورود رسوب به تالاب را متوقف کرده و هزینه‌های لایروبی را از بین می‌برد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: تعیین حدود تالاب می‌بایست تا پایان هفته جاری نهایی شود.

در بخش دیگری از این جلسه،«اسدالله عباسی» استاندار گیلان نیز با تاکید به اینکه مشکل اصلی این تالاب، ناهماهنگی بین دستگاهی است افزود: ۲ گام مهم برای نجات تالاب انزلی را اجرای عملیات آبخیزداری و رفع آلودگی از سرمنشا بیان کرد و گفت: بر این اساس، اقداماتی برای ساماندهی سایت دفن زباله سراوان و زندان لاکان به عنوان دو منشا مهم آلودگی انجام شد.

عباسی با انتقاد از انجام نشدن اقدامات لازم برای رفع آلودگی شهرک صنعتی رشت، تاکید کرد: پروژه تصفیه خانه مسکن مهر پیشرفت خوبی داشته و ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌ها هم ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

عباسی با اشاره به اینکه رسوب زدایی داخل تالاب از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است از حدنگاری تالاب توسط  سازمان منابع طبیعی خبر داد.

لازم به ذکر است: موضوع واگذاری مالکیت تالاب‌های کشور از جمله تالاب انزلی به وزارت نیرو از چالش های این تالاب بین المللی طی سه سال گذشته بود که در نهایت با پیگیری‌های سازمان ثبت اسناد و سازمان امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوراعلام شد؛« به موجب ماده یک قانون ملی شدن جنگل‌ها در سال ۱۳۴۱کلیه اراضی جنگلی، بیشه زارها و مراتع و تالاب‌ها، انهار طبیعی و مسیل‌هایی که در محدوده این منابع قرار دارند جزو ملی و در مالکیت دولت جمهوری اسلامی و به نمایندگی از سازمان جنگل‌ها قرار دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.