بیش از ۶۰ واحد تولیدی در توقیف بانکهای عامل گیلان

0 332

بسیاری از واحدهای تولیدی دراستان بانک محورهستند. بعضی از این واحدها بعد از دریافت تسهیلات از بانکها، در پرداخت اقساط با مشکل مواجه شده و در نهایت به تعطیلی و تملک بانکها کشانده می‌شوند.

امروزنماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به شبستان گفته: حجم وسیعی از اقتصاد و صنعت گیلان در اختیار شرکت‌ها و بانک‌ها قرار دارند. «جبارکوچکی‌نژاد» با تأکید به حمایت از صنایع قدیمی و شاخص گیلان افزود: حجم وسیعی از اقتصاد و صنعت گیلان در چنبره بخش‌هایی مانند شرکت شستا، صندوق‌های بازنشستگی، بانک ملی و بانک صنعت و معدن است. این درحالیست که در این واحدها هیچ خبری از سود و جهش تولید نیست.

نماینده‌ی رشت در مجلس با اشاره به اینکه تزریق ۴۰ درصد از منابع بانکی به بخش صنعت، بخشی از قوانین حمایتی مصوب شده است افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این دستورالعمل توسط بانک‌ها رعایت نمی‌شود.

انتقاد از ادامه تملک واحدهای تولیدی توسط برخی بانکهای عامل درحالی ادامه دارد که پیشتر«فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صمت گیلان از تشکیل کمیته‌ای برای رصد و احیای واحدهای تحت تملک بانک‌ها خبر داده و گفته بود: باید اطلاعات این قبیل واحدها به صورت کامل توسط بانک‌ها احصاء و دراختیار سازمان قرار گیرد تا شرایط آنها بررسی و به افراد حقیقی و حقوقی دارای اهلیت برای ادامه‌ی فعالیت و بازگشت به چرخه‌ی تولید برای آنها فراهم شود.

دلق پوش درادامه به مرور گفت: بیش از ۶۰ واحد تولیدی استان که عمدتا درحوزه‌ی صنایع نساجی‌اند، درتوقیف بانکهای عامل گیلان قرار دارند. تعدادی از این واحدها فعالیت داشته و تعدادی نیز راکد هستند.

وی با بیان اینکه در کمیته‌ی رصد احیای واحدهای تولیدی پیگیریهای زیادی انجام شد اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدیم افزود: عملا حرکتی از سوی شرکتهای وابسته به این بانکها دیده نشده است.

وی تأکید کرد: گروه اقتصادی منصور آریا وابسته به بانک ملی واحدهایی از جمله ایران پوپلین، پوشش، نساجی خاور و شرکت آتیه سازان دماوند وابسته به بانک صنعت ومعدن تعدادی دیگر از واحدهای تولیدی صنعتی استان را در توقیف و تملک خود دارند.

درهمین رابطه مهر ماه گذشته استاندار گیلان در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین تکلیف ۶۹ واحد صنعتی استان شد که درسال‌های گذشته به تملک شبکه بانکی درآمده‌اند.

گفتنی است براساس آمارها، بیش از ۲ هزار بنگاه‌های تولیدی در کل کشور در تملک بانک‌ها قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.