جایگزینی گازوییل با مازوت در نیروگاه لوشان

از انکار تا تایید؛ تناقض در اظهارات مسوولان گیلان؛

0 178

سوخت مازوت مخازن نیروگاه تولید برق شهید بهشتی لوشان با سوخت گازوییل که آلودگی کمتری دارد جایگزین می‌شود. این درحالیست که پیش از این محیط زیست گیلان منکر هرگونه مازوت سوزی در صنایع استان شده بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: با اجرای طرح تخلیه مخازن سوخت مازوت نیروگاه شهید بهشتی لوشان تاکنون، بیش از ۲۸ میلیون لیتر از ۳۰ میلیون لیتر معادل ۹۳ درصد از این سوخت آلاینده محیط زیست که در این نیروگاه ذخیره شده بود تخلیه شد.

«بهمن داراب زاده» با بیان اینکه هنوز بیش از ۶ میلیون لیتر مازوت در مخازن سوخت نیروگاه باقی مانده، افزود: این مقدار سوخت به دلیل انجام آزمایشِ‌های علمی در نیروگاه باقی مانده است.

در حالی مدیرعامل برق منطقه ای گیلان از جایگزینی سوخت گازوییل به جای مازوت در نیروگاه تولید برق لوشان خبر می‌دهد؛ که زمستان گذشته به دنبال آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای صنعتی کشور و در پی آن مشاهده و گزارش آلایندگی در برخی از واحدهای شهر صنعتی رشت؛ «علی محمد پور» معاون اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان، منکر هر گونه مازوت سوزی در صنایع استان شده بود.

محمد پور در پاسخ به سوال مرور مبنی بر تعداد واحدهای صنعتی استان که در فصل زمستان برای صرفه جویی در مصرف گاز به مازوت سوزی روی می‌آورند گفته بود:« هیچ یک از نیروگاهها و صنایع استان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند.»

 او تاکید کرده بود: «سوخت اصلی واحدهای تولیدی گیلان گاز و در فصل زمستان گازوییل است.»

 حال با اعلام خبر مدیرعامل برق منطقه ای گیلان در خصوص جایگزینی مازوت با گازوییل در نیروگاه برق لوشان، به نظر می‌رسد که در سایه عدم نظارت و غفلت محیط زیست استان، تعداد بیشتری از صنایع استان در فصل سرد سال به مازوت سوزی مخفیانه روی می‌آورند که از چشم بازرسان محیط زیست دور می‌ماند. بخصوص اینکه در پاییز و زمستان گذشته، بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان با محدودیت مصرف گاز مواجه بودند.

 لازم به ذکر است؛ با افزایش مصرف گاز در فصل سرما و کاستی هایی که در تأمین سوخت گاز در کشور به وجود می آید، نیروگاه ها و صنایع کشور به دلیل کمبود سوخت دوم مجبور به مصرف مازوت هستند که درصد بالای گوگرد موجود در مازوت باعث می‌شوند. مازوت سوزی در صنایع و نیروگاه ها از مهمترین عوامل آلودگی هوا در کشور هستند. سال گذشته نیز در پی سرمای هوا و کمبود گاز به دستور استانداری و ستاد مدیریت بحران گیلان، صنایع گیلان حدود دوماه با محدودیت و کاهش سوخت گاز دست به گریبان بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.