بی‌نتیجه بودن تفاهمنامه قرارگاه خاتم الانبیا با شهرداری رشت پس از گذشت یکسال

عضو شورای شهر رشت گلایه کرد:

1 604

کمتر از یکسال از انعقاد تفاهم نامه مابین شهرداری رشت با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و واگذاری اجرای پروژه‌های مهم عمران شهری به این پیمانکار بزرگ کشور، گذشته است. اما روز گذشته «اسماعیل حاجی پور» عضو شورای شهر رشت از بی نتیجه ماندن تعهدات این قرارداد، بدون اجرای پروژه خاصی در رشت خبر داد.

تیرماه سال جاری بود که مدیریت شهری رشت، اجرای ۵ پروژه بزرگ عمران شهری از جمله روگذرمیدان هفت آذر(نیروی دریایی )، روگذر یا زیرگذر میدان مصلی، زیرگذر میدان شهرداری رشت، میدان حضرت ولی عصر (عج) در شمال شهر و ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، با اعتباری بالغ بر۴۵۰۰ میلیارد تومان را در قراردادی به قرارگاه سازندگی خاتم النبیا واگذار کرد.

اسماعیل حاجی پور که در زمان انعقاد این قرارداد در سمت ریاست شورای شهر رشت حضور داشت، امضای تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را آغازی برای وقوع تحولی جدید در بخش عمرانی شهر رشت عنوان کرده بود. وی روز گذشته در جلسه شورای شهر رشت با ابراز تاسف از این موضوع گفت: یک سال از زمان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شهرداری رشت با این قرارگاه سپری‌شده اما تاکنون هیچ اقدامی مشاهده نشده و حتی یک پروژه‌ که «سعید محمد» فرمانده قرارگاه خاتم در جریان سفر به رشت، اعلام کرد به ‌طور رایگان در شهر رشت اجرا می‌کند دیده نشده و تعهدات پروژه‌ها بدون نتیجه باقی‌مانده است.

در سالهای اخیر مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری یکی از راهکارهای اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های عمرانی شهری بوده است. بسیاری از شهرهای کشور بخش زیادی از پروژه‌های مهم شهری خود را به قرارگاه خاتم الانبیاء می‌سپرند تا به اصطلاح برای رفع عقب ماندگی‌ها جبران مافات شود. اما وجود مناقشه و سهم خواهی برخی اعضای مدیریت شهری و تغییر مداوم شهرداران در رشت تاکنون نتیجه‌ای جز هدر رفت فرصت‌های توسعه و سرمایه گذاری برای این شهر به دنبال نداشته است.

در حالی که حاجی پور خواستار ورود شهردار رشت به این موضوع شده، اما «سید محمد احمدی» طی ماه‌های گذشته پیگیر چرایی عدم اجرای این پروژه‌ها توسط قرارگاه خاتم الانبیا نبوده وهیچ‌گونه شفاف ‌سازی درباره‌ی نحوه‌ی اجرایی شدن این قرارداد از وی تاکنون رسانه‌ای نشده است. این در حالیست که پیشتر به گفته امیرحسین علوی رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت، شهرداری باید هر چه زودتر پیش پرداخت ۲۵ درصدی و تهاتر زمین جهت آورده مالی لازم برای شروع اجرای دو پروژه مهم این قرارداد را تامین کند.

گفتنی است قرارگاه خاتم الانبیا با برخورداری از ۵ هزار پیمانکار در اجرای پروژه‌های مربوط به این قرارگاه در سطح کشور، بیش از تعداد ۲۴ پروژه در گیلان از جمله اتصال راه آهن رشت – آستارا، سد پلرود، اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین را در دست اجرا دارد. پیشتر سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) که این روزها سودای کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را در سر دارد، اولویت این قرارگاه در اجرای پروژه های عمران شهری رشت را ساماندهی پروژه‌های زیست محیطی از جمله بهبود وضعیت آلودگی رودخانه‌های رشت در تابستان گذشته اعلام کرده بود.

1 نظر
  1. حاتم منفرد می گوید

    قرارگاه خاتم تمام پروژه های سود ده را با ترک مناقصه
    در سطح کشور در تیول خود دارد
    توصیح واصحات است چرا چنین شد؟
    شورا و شهرداری رشت چرا به مناقصه نگداشتند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.