روند کند تخصیص نهاده‌های کشاورزی در گیلان

0 442

در حالی که بسیاری از اراضی شالیکاری و باغات گیلان به دلیل خرده مالکی با محدودیت سطح اراضی مورد بهره‌برداری روبرو بوده و در برابر سایر فعالیت‌های اقتصادی از ارزش بالایی برخوردار نیستند، افزایش قیمت نهاده‌های مؤثرکشاورزی همچون سم و کودهای فسفر و پتاس و نیز کندی روند توزیع کود در نزدیکی فصل نشا، کشاورزان را با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه می‌کند.

اوایل دی ماه گذشته بود که «صالح محمدی» مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزان گیلان از افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه کشاورزی در استان خبرداد و گفت: قیمت کودهای کشاورزی تابع ارزهای تخصیصی از سوی دولت است. کود کشاورزی اوره که حدود ۸۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌ نسبت به سال گذشته افزایش ۱۹.۵ درصدی داشته و هرکیسه کود ۵۰ کیلوگرمی ۶۵ هزار و ۱۶۲ تومان است.

درهمین رابطه دبیر انجمن صنفی نهاده‌های کشاورزی گیلان نیز از روند کند تخصیص نهاده‌های کشاورزی با توجه به در پیش بودن آغاز فصل نشا در گیلان انتقاد کرد.«عرفان منصوریان» با بیان اینکه کود‌های ازته خصوصا کود شیمیایی اوره یکی از نیازهای اساسی کشاورزان برای تولید با کیفیت و با کمیت محصولات زراعی و باغیست گفت: با وجود خرید‌های قبل کارگزاران فروش نهاده‌های کشاورزی، روند تخصیص و حمل این نهاده مهم به استان بسیار کند انجام می‌شود.

وی با تأکید براینکه درخواست‌های خرید کارگزاران پس از آغاز فصل زمستان با تاخیر‌های دوماهه در حال تخصیص و تحویل هستند، افزود: در آستانه آغاز فصل نشای برنج در استان، وضعیت توزیع این کود در استان دارای روند مناسبی نیست.

گفتنی است روزهای گذشته «مسعود الماسی » رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تامین حدود ٢٣ هزار تن کود مورد نیاز کشاورزان استان برای مصارف زراعی و باغی خبرداده بود.

الماسی گفته بود: تاکنون نزدیک به ١٧ هزار تن کودشیمیایی بین شالیکاران و باغداران گیلان توزیع شده و این روند ادامه دارد و جای هیچ نگرانی نیست. وی مصرف سالانه کود در گیلان برای مصارف زراعی و باغی را حدود ٧٠ هزار تن عنوان کرد.

همه ساله در گیلان ۳۱۰ هزارهکتار ازاراضی کشاورزی با تولیدی بالغ بر۵ میلیون تن زیر کشت محصولات مختلف زراعی قرار می‌گیرند. از ابتدای زمستان شخم زمستانه در ۲۳۸ هزارهکتار از اراضی شالیزاری استان آغاز شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.