تامین روغن مورد نیاز گیلان با کمک سه کارخانه روغن‌کشی استان

0 1,132

یک روز مواد شوینده، روز دیگر مرغ  و امروز روغن . چرخه‌ی کمبود و عدم توزیع و فروش برخی اقلام سبد کالایی در گیلان در پی هم تکرار می شوند و مشخص نیست هفته‌ی آینده کدام کالای اساسی از قفسه‌ی فروشگاههای استان ناپدید می شود یا با قیمتی گزاف به دست مشتریان می‌رسد.

بعد از اینکه هفته‌ی گذشته توزیع مرغ گرم علیرغم مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار گیلان مبنی بر توزیع روزانه ۲۰۰ تن با خلل و قیمت دو نرخی مواجه شد وعمده‌ی فروشگاههای عرضه کننده‌ی مرغ خالی از این کالای اساسی بودند، از اواسط هفته نیز کمبود روغن صدای اعتراض شهروندان را بلند کرده است. اکنون بیشتر فروشگاهها و مغازه های خرده فروشی رشت خالی از قفسه‌ی روغن هستند.«محمد زاده» یک شهروند رشتی با انتقاد از نحوه‌ی عرضه روغن دریکی از فروشگاههای زنجیره ای به مرورگفت: دراین فروشگاه بیشتر ازدوعدد روغن به مشتریان فروخته نمی‌شود.خانم «توکلی »شهروند دیگری هم از اجبار برخی فروشگاههای خرده فروشی سطح شهر در خرید کالاهایی اضافه بر روغن به مشتریان خبر داد و گفت: درغیر این صورت روغن به آنها فروخته نمی شود.

اما وضعیت تامین روغن نباتی درسطح استان چگونه پیش می رود؟ آیا احتکار و گرانفروشی مواجه هستیم؟ «مهدی نقدی» معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان در گفت و گو با مرور از تزریق روغن توسط شرکتهای پخش در روزهای آینده خبر داد و به نقل از رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان کشور گفت: مشکل تاخیر ترخیص مواد اولیه‌ی تولید روغن در گمرکات کشورحل شده و بزودی مواد اولیه در اختیار کارخانجات تولید روغن قرار می‌گیرد.همچنین شرکتهای پخش مواد غذایی نیز به تدریج روغن مورد نیاز استانها از جمله گیلان را توزیع می‌کنند.

نقدی با بیان اینکه طی بازرسی های انجام شده از سطح انبارهای عمده فروشی استان با احتکار روغن مواجه نیستیم افزود: کلیه ی عمده فروشی های گیلان موظفند ۶۰۲ قلم کالای موجود در انبارهایشان را در سامانه‌ی جامع انبارها اعلام موجودی کنند. اما دراین میان با بازرسی های انجام شده ، برخی از خرده فروشی ها به خاطر سودجویی به گرانفروشی روغن اقدام کردند که با آنها برخورد شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گیلان از رایزنی با سه شرکت تولید روغن از جمله کندوج صومعه سرا، گنجه‌ی رودبار و بالک شهر صنعتی برای تولید و تامین بخشی از نیاز به روغن استان تا ترخیص مواد اولیه از گمرکات خبر داد.

گفتنی است روزگذشته سرپرست دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنطیم بازار وزارت صمت درباره تامین روغن و کمبود آن به باشگاه خبرنگاران گفت: ستاد تنظیم بازار محموله ‌ای با حدود ۳۱ هزار تن وزن برای خانوار، محموله‌ای ۲۰ هزار تنی برای صنف و صنعت و محموله ای ۲۰ هزار تنی برای فروشگاه‌های زنجیره ای کشوردر نظر گرفته است  که به زودی روانه مراکز تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.