ابربدهکاری، فولاد خزر گیلان را تعطیل کرد

مدیرکل سازمان صمت گیلان خبر داد؛

0 346

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در گیلان به دلیل بدهکاری کلان به وزارت نیرو، علی‌رغم اشتغال۸۰۰ کارگر و نیروی متخصص، تعطیل شد.

به نقل از فارس؛ چند هفته‌ای است که این کارخانه با این‌ میزان ظرفیت به علت بدهی‌های بیشمار به بخش‌های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی‌های بانکی تعطیل شده وهیچگونه فعالیتی نداشته و کارگران و متخصصان این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند اما طبق گفته کارگران، درعین حال تاکنون حقوق و مزایای کارگران این کارخانه به صورت کامل پرداخت شده است.

در همین رابطه «تیمور پورحیدری» مدیرکل سازمان صمت گیلان گفت: دولت با تعطیلی مجتمع‌های عظیم تولیدی در کشور و گیلان مخالف بوده و وزارت صمت هم همه تلاش خود را برای عدم تعطیلی این کارخانه‌ها و آن‌ هم با این حجم از اشتغال و تولید انجام خواهد داد اما وضعیت مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در شهر صنعتی رشت نوعی خاص است.

پورحیدری، انتصاب مدیران پروازی در این کارخانه‌ و بدهی چندصد میلیاردی (۱۵۰میلیارد تومان ) مجتمع فولاد خزربه شرکت توزیع برق، بیش از سه میلیارد تومانی به شرکت گاز و بیش از ۴۰۰‌میلیارد تومان‌ بدهی بانکی را موجب بروز مشکلات و در نهایت تعطیلی این واحد تولیدی اعلام کرد.

پورحیدری اضافه کرد: در دوره مدیران قبلی این کارخانه بارها جلسات متعددی را برگزار کردیم و اخطارهای لازم در خصوص احتمال تعطیلی این کارخانه به علت بدهی‌های موجود به آنان داده شد ولی مدیران این کارخانه نسبت به این بدهی های معوق و اخطارها بی توجه بودند.

مدیرکل صمت استان با تاکید به اینکه یکی از اهداف کارگروه رفع موانع تولید در کشور، برطرف کردن مشکلات کارخانه و جلوگیری از عدم تعطیلی واحدهای تولیدی است اظهار کرد: در همین راستا و طبق اعلام سازمان صمت، در این کارگروه به مدیران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر اعلام شد که با پرداخت تنها هفت و نیم درصد از بدهی خود می‌توانید کارخانه را از تعطیلی نجات دهید ولی آنان همین مقدار مبلغ را هم پرداخت نکردند. علیرغم اینکه سازمان تمام سعی خود را در جلوگیری از تعطیلی کارخانه انجام داد ولی اخیراً وزارت نیرو با صدور نامه‌ای، مجتمع ذوب آهن فولاد خزر را ابر بدهکار به وزارت نیرو معرفی کرده و حکم به قطع برق و تعطیلی این کارخانه داده است. هر چند کارگران و کارکنان این‌ مجتمع حقوق خود را دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است؛ شرکت ذوب‌‌آهن فولاد خزر یکی ازعظیم‌ترین کارخانجات فولادی و جزو بزرگ‌ترین بخش‌های تولید فولاد بخش خصوصی کشور در گیلان و فولاد کشور است که در سال ۱۳۸۶ و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه تولید ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز تولید انواع گازهای صنعتی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هزار مترمربع در شهر صنعتی رشت تأسیس شد.

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی را دارد که این امر مجتمع را به قطب تولید فولاد در منطقه شمال کشور تبدیل کرده و در حال حاضر دارای ۸۰۰ نیروی متخصص و تحصیل کرده به طور مستقیم و ۲ هزار نیروی به طور غیر مستقیم است.

نکته قابل توجه اینکه، این مجتمع با راه‌اندازی خط تولید گاز، کلیه نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن به ویژه اکسیژن‌های بیمارستانی را تأمین می‌کند. به نظرمی رسد با تداوم تعطیلی این کارخانه، در آینده نزدیک مشکلاتی برای کادر درمان و بیمارستان‌های استان در راستای تامین اکسیژن ایجاد خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.