ترانزیت کانتینری به بندر«ماخاچ قلعه» در روسیه

از بنادر شمال کشور راه اندازی شد؛

0 513

شرکت کشتیرانی دریای خزر از راه‌اندازی خطوط ترانزیت کانتینری دریایی از بنادر شمال کشور به بندر «ماخاچ قلعه» در روسیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان؛ شرکت کشتیرانی دریای خزر در راستای بهبود خدمات به صاحبان کالا، خطوط کانتینری اعم از کانتینرمعمولی، یخچالی و ترانزیتی از بنادر شمال کشور را به بندر ماخاچ قلعه روسیه توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر راه‌اندازی و عملیاتی کرده است.

با عملیاتی شدن این خط، هزینه و مدت زمان حمل کالا از ایران به مسکو در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از طریق مرز آذربایجان تا میزان بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌یابد؛ ضمن اینکه به جهت ترانزیت در کریدور شمال جنوب در فصول سرد سال که منجر به یخ بندی در کانال ولگا و آستاراخان میشود، استفاده از ظرفیت‌های بندر ماخاچ کالا به صرفه‌تر خواهد بود و با این اتفاق دو فاکتور زمان و هزینه در ترانزیت کریدور شمال به جنوب اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است؛ بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه تنها بندر بدون یخ روسیه در حوزه دریای خزر است. این بندر زنجیره استراتژیک مهم سیستم حمل و نقل جنوب روسیه است که به کشورهای آسیای میانه، ایران، قفقاز جنوبی و سایر کشورهای جهان متصل می شود. این بندر در زمینه جابجایی محموله‌های عمومی، مایع، ساختمانی و حمل و نقل کانتینری به طور چهارفصل فعالیت دارد.

بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه گذرگاه مرزی دارد. بندر فوق کشتی با طول ۱۵۰ متر و آبخور کشتی تا ۴/۵متر را می‌پذیرد و شامل اسکله بار خشک و مرکز جابجایی بار با ظرفیت ۳ میلیون تن در سال، اسکله‌های مخصوص محموله عمومی، بار فله و کانتینری با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال، ترمینال ریلی و کشتی رو-رو با ظرفیت ۱.۳ میلیون تن و پایانه غلات با ظرفیت ۰.۵ میلون تن در سال است.

بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه حدود ۶۰ درصد از کل میزان گردش بار حوزه دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.