تغییرکاربری اراضی در بحران کرونایی

0 713

سایه‌ی کاهش اراضی کشاورزی و زراعی گیلان به دلیل تغییر کاربری در ایام کرونا و قرنطینه‌ نیز ادامه پیدا کرد و برخی افراد سودجو با خرید زمین های زراعی به قیمت اندک و تغییر کاربری آنها ، کشاورزی استان را مورد مورد تهدید قرار داده  اند. « حسن گیلان‌پور» مدیراموراراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان دراین رابطه گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون فعالیت افراد غیرمجاز برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی افزایش یافته است که با آنها برخورد قانونی شده است.

وی با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تغییر کاربری غیرمجاز معمولا در شالیزارها بیش از باغات و یا مزارع سبزی و صیفی رخ می‌دهد، افزود: به دلیل وسعت شهرستان رشت بیشترین تغییرکاربری های غیرمجاز در این شهرستان صورت گرفته است و بیشترین برخوردها و پیگیری‌ها نیز در این شهرستان انجام می‌شود.

وی افزود: درتعطیلات سودجویان بیش از دیگر مواقع به تغییرکاربری اراضی به صورت غیرمجاز اقدام می‌کنند و در زمان شیوع کرونا از فرصت در خانه ماندن‌ مردم سوء استفاده کرده و فعالیت های سودجویانه خود را افزایش دادند.

وی گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۵۹ فقره پرونده تغییرکاربری به دادگاه ه فرستاده شد و با همکاری قوه‌ی قضاییه برخورد لازم با متخلفین صورت گرفت.

گفتنی است درهمین رابطه «جان احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان پیشتر گفته بود: سالانه حدود یکصد هکتار از اراضی کشاورزی به صورت  قانونی و غیر قانونی تغییر کاربری داده می‌شود و هر سال تغییر کاربری قانونی افزایش پیدا می‌کند.

آقایی ادامه داد: تغییر کاربری های غیر مجاز  در سال ۹۶ ، ۱۰۷ هکتار و در سال  ۹۷ ، ۸۶ هکتار بوده است. مستندات و آمارها نشان می‌دهد متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان به‌علت وجود مسائل ارثی دائماً در حال کاهش یافتن است.

گیلان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود ۴۳۰ هزار هکتار آن به صورت زمین‌های زراعی و باغی،‌ ۲۴۵ هزار هکتار آن به ‌صورت مرتع و ۵۶۵ هزار هکتار آن نیز پوشش جنگلی است.

پیشتر به گفته‌ی«علی درجانی » مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان عنوان شده بود: ۸۷ درصد زمین‌های گیلان ممنوعیت تغییر کاربری دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.