تملک اراضی، سد راه خط ریلی رشت-کاسپین

1 748

راه‌آهن رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر که در ادامه‌ی مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می‌کند از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه‌ای است.

این پروژه در سه قطعه در حال ساخت است که دو ایستگاه پیربازار و بندرانزلی برای آن پیش‌بینی شده است. درحالیکه  زیرسازی قطعات ۶ و ۷ از سال گذشته به کندی درحال انجام است این خط ریلی در مسیر تکمیل خود با چالش هایی از جمله اراضی شالیزاری و قرار گرفتن درمحدوده‌ تالابی  مورد حفاظت محیط زیست مواجه است. قرار بود این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد اما اکنون ساخت و تکمیل آن به گفته‌ی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تا سال ۱۴۰۰ به طول می کشد.

« خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال زیرسازی خط ‌آهن رشت-بندر کاسپین هستیم، گفت: ‌برای اتصال ‌رشت به انزلی باید حدود ۴۰ کیلومتر مسیر ریلی احداث کنیم، البته برای رسیدن به انزلی موانع زیست‌ محیطی وجود دارد که باید حل و فصل شود و برای اینکه دسترسی را زودتر برقرار کنیم فعلا در مرحله‌ی اول اتصال به بندر کاسپین که منطقه آزاد انزلی است، به سرعت در حال پیگیری است و پس از آن خط به سمت انزلی ادامه می‌یابد.

وی پیشرفت فیزیکی ‌خط ‌آهن ۳۷ کیلومتری رشت-کاسپین در بخش زیرسازی را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: این پروژه در ‌دو قطعه اجرا می‌شود که یک قطعه پیشرفت ۶۰ درصدی در زیرسازی دارد و ‌قطعه‌ی دیگر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد. در صورت تأمین اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی، این خط ریلی ۳۷ کیلومتری در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه‌ی زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: برای رسیدن به انزلی، با برخی مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم  که باید با سازمان محیط زیست هماهنگ و مشکلات را رفع کنیم و سپس ‌به انزلی برسیم. همچنین عبور از اراضی کشاورزی منطقه بسیار سخت‌ و نیازمند تملک اراضی است. ‌اغلب این اراضی که بابت خط ریلی استفاده می‌شود، یا اراضی کشاورزی و شالیزار هستند و یا حوضچه‌های ماهی هستند. در سه الی ۴ ماه اخیر کار تملک اراضی خوب پیش رفته است و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال زیرسازی این ۳۷ کیلومتر خط آهن را به پایان برسانیم . در صورت تامین مالی این رقم، پروژه حداکثر تا یک سال آینده‌‌ تکمیل خواهد شد، ‌و در صورت عدم تامین مالی، پروژه با مشکل برخورد خواهد کرد.

گفتنی است پیشتر «محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه وبودجه در خصوص  اعتبارات تخصیص یافته به این خط ریلی گفته بود: برای خط ریلی رشت- انزلی تا پایان سال ۹۷ حدود ۲۶۷ میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار ابلاغی برای سال ۹۸ نیز ۸۹۲ میلیارد ریال بوده که برای تکمیل پروژه چهار هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

پیشتر نیز در اردیبهشت ماه گذشته «ارسلان زارع» استاندار گیلان کمبود مصالح ساختمانی را مانع پیشرفت پروژه خط ریلی رشت انزلی عنوان کرده بود.

1 نظر
  1. احمد می گوید

    مسیر ریل را از محدوده حفاظت شده تالاب خارج کنند و برای اشغال کمتر زمین ، ریل را روی پایه های بتنی مستقر کنند ، کاری که در منطقه کوهستانی کرده اند و چشم انداز مسافران را هم بهتر می کند . می ماند صدای دل آزار راه آهن که نتیجه استفاده از تکنیک و ابزار قدیمی است و گویا چندان که باید مورد توجه نیست .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.