تنش آبی اراضی شالیزاری استان را تهدید می کند

کاهش 30 تا 40 درصدی بارشها در فروردین

0 262

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از احتمال کاهش ذخایر آبی کشاورزی در فصل زراعی خبر داد و گفت: کشاورزان نسبت به کاشت ارقام مقاوم برنج در برابر کم آبی و در زمان مناسب اقدام کنند. این درحالیست که هفته گذشته،آب منطقه‌ای استان ازسر ریز شدن سد سفید رود در گیلان خبر داده بود.

بنا به آمارهای شرکت آب منطقه‌ای گیلان به دلیل بارش‌های اخیر و ذخیره یک میلیارد و ۶۵ میلیون متر مکعبی آب پشت این سد، سر ریز شد. از کل ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری برنج استان، حدود ۱۷۲ هزار هکتار تحت پوشش شبکه آبیاری سد سفیدرود هستند و مابقی اراضی، خارج از شبکه و سنتی آبخور قرار دارند. لذا تامین منابع آب زراعی کشاورزی در استان نیازمند احداث سدهای جدید است. اما درعین حال ساخت چند سد بتنی به منظور ذخیره آب زراعی و شرب در مناطق مختلف سالهاست به درازا کشیده از جمله سدهای شفارود، پلرود و دیورش و لاسک.

«امیرمرادی» مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با مرور، با تأکید با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارشهای بهاری در فروردین امسال نسبت به سال گذشته، خواستار بهره برداری از آبهای سطحی و رودخانه‌ها و ذخیره سازی آنها در مواقع بحران کم آبی شد.

 مرادی افزود: شرایط بارندگی در فروردین امسال نامناسب بوده و اگر شرایط کم بارشی ادامه پیدا کند برخی مناطق پایین دست استان با تنش کم آبی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از کاهش ذخایر آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد ادامه داد: درجلساتی با آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان به دنبال این هستیم که از آبهای سطحی به عمق یک تا دو متر و آب بندانها برای ذخیره سازی منابع آب زراعی استفاده کنیم. در حال حاضر مدیریت آب بندانها از اب منطقه‌ای به جهاد کشاورزی واگذار شده و حدود ۶۰ درصد آب بندانها مورد لایروبی قرار گرفتند.

مرادی تأکید کرد: کشاورزان مطابق با تقویم زراعی نسبت به کاشت، داشت و برداشت محصول اهتمام کنند. فرمانداران و روسای جهاد کشاورزی شهرستانها نیز لایروبی انهار و آب بندانها را مورد توجه قرار بدهند.

گفتنی است در گیلان حدود ۸ هزار آب بندان به منظور ذخیره آبهای سطحی و بارشها در تامین آب زراعی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.