تهیه نقشه ساحلی خزر از سوی منابع طبیعی

0 1,558

معاون عمرانی و امورهماهنگی استانداری گیلان گفت: نقشه سواحل دریای خزر توسط منابع طبیعی استان تهیه شود.

«علی اوسط علی اکبری» در کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل گیلان با اشاره به مشکلات حوزه سواحل گفت: سواحل متولی خاصی نداره و هر نهاد بر اساس وظایف خود کارهایی را در دریا انجام داده و برای افرادی که در سواحل دارای زمین با مالکیت هستند مشکلاتی ایجاد کرده و باید حل شود.

وی افزود: به علت پیشروی دریای خزر در سال ۷۴ ، بسیاری از سواحل این استان زیر آب رفته است و‌ با توجه به داغابی که منابع طبیعی در سال ۴۲ تهیه کرده باید دید آیا با میزان سواحل استان گیلان هم خوانی دارد یا نه که تاکنون تنها در بندر انزلی و تالش شاهد این تطابق بودیم.

وی گفت: مقرر شد به قید فوریت منابع طبیعی با توجه به عدم تطابق نقشه‌های داغاب در سواحل شرقی استان گیلان، یک نقشه ساحلی تهیه و در اختیار بنادر و دریانوردی استان قرار بگیرد.

در همین رابطه «حمیدرضا آبایی» مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز گفت: با اجرای این طرح، مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در طول ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان  صورت می گیرد. طرح (ICZM) نقطه عطفی در ساماندهی و مدیریت به منظوراستفاده بهتر مناطق ساحلی است که علاوه بر صیانت از مناطق ساحلی، شرایط را نیز برای حضور سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم.

گیلان ۲۸۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که حدود ۱۲۰ کیلومتر آن برای استفاده عموم آزاد هستند. باقی سواحل دراختیار نهاد ها وارگانهای مختلف قراردارد. گردشگر پذیربودن شهرهای ساحلی در استان موجب ایجاد واحدهای اقامتی و پذیرایی درطول خط ساحلی شده و حضور پرشمار جمعیت بومی و گردشگردرسواحل گاها فرصتی برای دست درازی و تجاوز به برخی از سود جویان داده  تا ازحریم آزاد سواحل به نفع خود بهره‌برداری کنند.

سال گذشته درهمین رابطه «سهیل توکلی» معاون حفاظت اموراراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به قانون «اراضی و مستحدثات» ساحلی اشاره کرده و گفته بود: براساس توافقنامه‌ای بین وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها و مراتع، تعیین حد حریم و اراضی ساحلی برعهده سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

وی افزود: طبق این تفاهمنامه حد حریم ۶۰ متری خط ساحلی براساس نقشه‌های سال ۱۳۴۲ تعیین شد و ملاک عمل کار و نظارت این سازمان قرارگرفت. بر اساس تبصره ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری و ماده ۱۱ قانون اراضی و مستحدثات ساحلی برای تخریب و آزاد‌سازی این اماکن و تصرفات اقدام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.