توکلی: پهنای باند هفته آینده افزایش می‌یابد

تداوم کندی و قطع اینترنت در گیلان

0 1,161

کاهش سرعت اینترنت به ویژه در چند وقت اخیر موضوعی چالش‌برانگیز بوده که همزمانی آن با بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس، با واکنش‌های گسترده‌تری مواجه شد. ‌کاهش محسوس سرعت اینترنت در گیلان و شهر رشت نیز در روزهای اخیر اعتراض دانش آموزان، دانشجویان و بخشی از شاغلین دور کار را در پی داشته است.

 با شیوع پیک ششم کرونا در کشور و بازگشت آموزشهای مدارس به مجازی در مقاطع مختلف تحصیلی، بار دیگر مشترکین اینترنت خانگی و اپراتورهای تلفن همراه با مشکل کندی یا قطعی شبکه مواجه شده‌اند. این درحالیست که همزمانی کندی شبکه اینترنت در روزهای اخیر به اخبار و شایعات در خصوص اجرای زودهنگام طرح صیانت از اینترنت درکشور دامن زده است.

کندی اینترنت و هزینه مضاعف خانواده ها

 سهیل یک دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه آزاد رشت دراین باره می‌گوید: سرعت اینترنت در بعضی از ساعات آنقدر پایین است که عملا امکان اتصال در کلاس درس برای ما وجود ندارد و غیبت در نظر گرفته می‌شود. این درحالیست که برای تهیه پایان نامه باید به مقالات داخلی و خارجی دسترسی داشته باشیم اما عملا با کندی اینترنت هیچ فعالیت و ارسال مقاله‌ای برای ما امکان پذیر نیست.

مهیارمحمدی دانش آموز دوره دبیرستان نیز می‌افزاید: در طول ساعات آموزش آنلاین اغلب چندین بار به دلیل کندی اینترنت خانگی مجبور به استفاده از بسته‌های تلفن همراه شده که این موضوع بار مضاعفی را به دوش خانواده اش‌انداخته، بطوریکه علاوه برهزینه کرد برای اینترنت خانگی مبالغ جداگانه‌ای را برای خرید اینترنت همراه نیز هزینه می‌کنند.

مادر یک دانش آموز دبستانی نیز می‌گوید: کندی اینترنت در روزهای گذشته استرس زیادی به کودکش وارد کرده و دانش آموزش وی هرروز نمی‌تواند آنلاین با معلم خود ارتباط برقرار کند و از برخی دروس مهم و پایه عقب مانده است. آیا مخابرات جوابگوی خانواده‌ها خواهد بود؟

توکلی با اشاره به اینکه ازسوی وزارت خانه وعده اضافه شدن پهنای باند ارایه شده می‌افزاید: درهفته آینده با افزایش پهنای باند این مشکل برطرف می‌شود. در حال حاضر حتی ۵۰ درصد ترافیک ورودی به استان خالی است.

لیلا سلیمی دانشجو نیز با انتقاد از نبود زیرساختهای تلفن همراه می‌گوید: اخیرا با قطع برق، اینترنت و آنتن گوشی‌های همراه نیز قطع می‌شود و به طور کامل دسترسی به دنیا قطع می‌شود. مسؤولان به طور مداوم از ایجاد زیر ساختهای تلفن همراه اطلاع رسانی می‌کنند اما مشخص نیست این زیرساختها دقیقا در کدام مناطق احداث می‌شوند که مردم حتی در مرکز استان همچنان با کندی اینترنت و قطعی‌های مداوم آن درگیر هستند.

۵۰ درصد ظرفیت شبکه گیلان خالی است

 درهمین رابطه« فرزاد توکلی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان به مرور پاسخ می‌دهد: ترافیک اینترنت در گیلان همزمان با سایر مناطق کشور به دلیل آموزشهای مجازی با افزایش مصرف مواجه شده و این مساله یک مشکل سراسری است. به طور کلی ظرفیت مصرفی کشور در ماه‌های اخیر با مشکلاتی در کیفیت مواجه شده است.

 توکلی با اشاره به اینکه از سوی وزارت خانه وعده اضافه شدن پهنای باند ارایه شده می‌افزاید: درهفته آینده با افزایش پهنای باند این مشکل برطرف می‌شود. در حال حاضر حتی ۵۰ درصد ترافیک ورودی به استان خالی است .

 وی با تأکید به اینکه در شبکه‌های داخلی با کندی اینترنت مواجه نیستیم این کندی را مربوط به برخی سایت‌ها و اپلکیشن‌های خارجی دانست که سرور آنها در خارج از کشور قرار دارند.

 توکلی ادامه داد: کاهش سرعت و کندی اینترنت متوجه اپراتورهای داخل استان نیست چرا که کلیه تجهیزات و زیرساختهای شبکه در تهران واقع شده‌اند. حتی طی یک هفته و یا یک ماه گذشته به جز مواردی که به دلیل سرقت یا پروژه‌های عمرانی فیبر نوری قطع شده، تغییری در شبکه زیر ساخت استان اتفاق نیافتاده است.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از شهروندان خواست هر گونه عدم آنتن دهی کندی، قطع و اختلالات در شبکه تلفن همراه و اینترنت خانگی را به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاع رسانی کنند.

در همین خصوص روزهای گذشته «مجید حقی» معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

وی اعلام کرد: بررسی وضعیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در یک سال گذشته نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افزایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput) کاربران کاهش داشته است.

لازم به ذکر است در ماه‌های اخیر سرقت کابل و فیبر نوری در برخی از مناطق استان نیز موجب قطع یا کندی شبکه تلفن همراه در گیلان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.