تکمیل کتابخانه مرکزی رشت به ایستگاه آخر رسید

0 429

تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. افتتاح کتابخانه مرکزی رشت که تکمیل آن بارها به تعویق افتاده و احداثش بیش از ۱۷ سال به درازا کشیده به گفته مدیرکل کتابخانه‌های استان به زودی به بهره برداری می‌رسد.

پیش ازاین در بهمن ماه سال گذشته بود که رییس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح این مرکز فرهنگی در خرداد ۱۴۰۰ خبر داده بود. اما مدیرکل کتابخانه‌های گیلان در گفتگویی با مرور آغاز به کار کتابخانه مرکزی رشت با حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب را منوط به تکمیل سازه و تجهیز کتابخانه در شهریورماه اعلام کرده بود.

درهمین رابطه« پریسا کرمی» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در بازدید رییس سازمان برنام وبودجه گیلان از روند تکمیل پروژه، با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه مرکزی رشت گفت: کلیه امکانات زیر ساختی بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت اعم از انشعابات آب، گاز و برق تا ۱۵ تیر فراهم می‌شود.

پریسا کرمی افزود: در بازدید پنج شنبه هفته گذشته مسؤولان از این مرکز مهم فرهنگی، تمهیدات لازم برای تکمیل این طرح فراهم شد.

«کیوان محمدی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز از مدیرکل راه و شهرسازی گیلان و شهردار منطقه خواست تا با همکاری‌های دوجانبه نسبت به رفع موانع شهری در مسیر ایجاد انشعابات آب، گاز و برق پروژه تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت به عنوان پروژه‌ای فرهنگی و تأمین کننده نیازهای اطلاعاتی اقشار مختلف مردم، افزود: این پروژه زمینه استفاده از تجهیزات مناسب و روزآمد برای دوستداران کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کند.

گفتنی است کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با مساحت ۸ هزار و ۱۵۳مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی، چون سالن آمفی تئاتر، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه و جلسات و بخش‌های ویژه گویا و بریل، کتب مرجع، امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، ویژه سالمندان، نشریات، بخش ویژه مطالعه پژوهشگران، بخش نگهداری از نسخ خطی، بخش‌های اداری، ویژه پایگاه‌های اطلاعاتی، سالن پذیرایی، گالری نمایش و نمازخانه است.

پیشتر اعلام شد سرانه فضای مطالعه به ازای هر۱۰۰ نفر شهروند رشتی، ۴۶ سانتی متر مربع است. همچنین زیربنای فضای مطالعه در استان ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع است. در حالیکه میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور در هر ۱۰۰ نفر ۵.۲۵ (پنج وبیست وپنج صدم مترمربع) فضای زیربنا است، این میزان برای گیلان ۲.۱۶ (دو وشانزده صدم متر) مترمربع است. افتتاح کتابخانه مرکزی رشت این سرانه را تنها به ۱.۲۴ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌رساند که با این حال کمبود سرانه فضای مطالعه رشت را جبران نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.