رشت خسته و درمانده است، بروید!

گزارشی از وضعیت شهر رشت در روزهای ابتلا به کرونا

0 550

نفس شهر باران به شماره افتاده است و شهروندان رشتی چند هفته‌ایست که درگیر بیماری مهیبی به نام کرونا هستند. کویید ۱۹ این بار نه فقط به سلاخی جان بیماران پرداخته، که به کادر درمان هم رحم نکرده و بخش زیادی از جامعه پزشکی استان را عزادار کرده است. شاید این سخت‌ترین نوروزی باشد که از راه می‌رسد. نوروزی که بر سر در بسیاری از خانواده های گیلانی پرچم سیاه افراشته می‌شود و طعم سال نو تلخ‌تر از همیشه است.

محرومیت‌های گیلان و رشت بر کسی پوشیده نیست، ولی بازار رشت همواره محلی برای شادی و شور شهروندان و جاذبه‌ای برای گردشگران بوده است. اما اکنون همین شهر زیر هجمه‌ی بیماری کرونا نتوانسته است کمر راست کند و تصاویر این روزهای استان سرسبز گیلان که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، بسیاری از کنشگران و شهروندان ایران و دنیا را نگران کرده است. شهری که همواره جزو سه استان اول گردشگری در ایام تعطیلات بود حالا به طریق مختلف از هموطنان می‌خواهد به این استان سفر نکنند تا بلکه بتوانند با تحمل این روزهای سخت اندکی حال رشت را بهبود ببخشند. بسیاری از جوانان رشت در ورودی شهر با پلاکاردهایی از هموطنان می‌خواهند دیگر به این استان سفر نکنند. پلاکاردهایی که رویشان نوشته شده: «سلام هموطن، شرمنده شما هستیم، همیشه میزبان شما بودیم. امروز اسیر بیماری هستیم و تن شهروندان ما خسته و رنجور است»

اینها دست نوشته‌های شهروندانی است که تا هفته‌های گذشته درگیر بحرانی به نام برف بودند اما هنوز این معضل رهایی نیافته، در گرداب بیماری کرونا افتادند. گیلان از سرسبز بودن خود ضربه‌های زیادی خورده است که باعث شده محرومیت آن به چشم نیاید و اکنون از نظر توسعه نیافتگی خصوصا در بخش درمان جزو آخرین استانهای کشور است. سرزمینی که تا چندی دیگر باید دستان زنان و مردان گیله مرد بر خاکش کشت و زرع کنند تا کشاورزی آن جان بگیرد و برنجزارهایش پا برجا بماند.

اکنون فضای شهر رشت چون گذشته حس و حال شادی ندارد. عمده مکان‌های عمدتا شلوغ بخش خرید مایحتاج عمومی و داروخانه‌هاست. هر خانواده یک بیمار در منزل یا بین اقوام دارد که اکنون در بیمارستان بستری‌اند. طبق آخرین آمارها از سوی رییس مرکز بهداشت شهرستان رشت اکنون بیش از ۱۵ درصد مردم رشت درگیر بیماری کرونا هستند.

خبرهای مربوط به مرگ کادر درمانی یا افرادی که تا همین روزهای گذشته جزوی از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری رشت محسوب می‌شدند، دیگر دل  و دماغی را برای شادی‌های بیشتر باقی نگذاشته است. هشدارها و درخواست‌ها برای قرنطینه کامل شهر بی‌نتیجه است و مسوولان دولتی تنها به فراخواندن مردم به رعایت خودقرنطینه‌گی اکتفا می کنند. این در حالیست که اکنون جان تعداد زیادی از شهروندان در خطر ابتلا به کرونا قرار دارد و رشت ضعیف‌ترین بخش درمانی  را داراست. تنها مرکز استانی که هنوز یک مرکز درمانی جامع یا جنرال ندارد و طرح ایجاد این مرکز درمانی که قرار بوده در منطقه لاکان افتتاح شود سالهاست به فراموشی سپرده شده است.

گشتی در شهر

«شیک» برای هر جایی از دنیا می‌تواند معنی خاصی داشته باشد اما برای رشتی‌ها یک دنیاست. شیک نام اصلی‌ترین خیابان رشت در مرکز شهر یعنی پیاده راه شهرداری است. شهری که به شهر شب‌های روشن و باران مشهور است اما اکنون نه از تجمعات چندین صد نفره خبری است نه از گیشه‌های شلوغ سینما در این محدوده و نه گاری‌های کبابی. با این حال هنوز هم برخی از شهروندان برای تهیه اقلام مختلف به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند. اگر چه از حجم آن کم شده اما دغدغه‌مندان می‌گویند: «کافی نیست»!

بسیاری از فعالان مدنی و اجتماعی شهر رشت در مدت اخیر طی نامه‌ای از استاندار گیلان و رییس جمهور خواسته‌اند که نسبت به قرنطینه کامل رشت و شهرهای گیلان اقدام کنند چرا که جان انسان‌ها و سلامت‌شان در وهله اول قرار دارد اما تاکنون هیج تصمیم قاطعی در اینباره گرفته نشده و البته در پاسخ به انتقادها گفته می‌شود که استان تابع تصمیمات کشوری و ستاد مقابله با کرونا است.

نوروزی که در پیش است متفاوت‌ترین نوروز نه فقط برای رشتی‌ها، که گیلانی هاست. چرا که بازار مرکزی شهر محل مراجعه شهروندان ۲ میلیون ۶۰۰ هزار نفری گیلان از شهرهای مختلف و حتی دو شهر رامسر و چالوس است. تردد در این شهر به صورت روزانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای شمالی است. اما بیماری کرونا حالا بساط خیلی‌ها را کمرنگ و فروشگاهها را از سر ناچاری باز نگه داشته است. اگر چه از این تعطیلی‌ها اصناف متضرر می‌‌شوند، با اینحال تاکید و خواسته‌ی بسیاری از شهروندان در ایام بحران تعطیلی بازار رشت است. شلوغ بودن اطراف دستفروشان در وسط بازار رشت از جمله دل‌نگرانیهاست. اما هنوز هم استاندار گیلان برای این خواسته‌ی مهم شهروندان اقدامی انجام نداده است. تنها پس از دو هفته مقاومت اصناف و بالا گرفتن اعتراض ها، سرانجام مقرر شد بازار رشت از صبح تا ساعت ۷ برپا بماند. بازاری که دست کم تا ۱۱ شب باز بوده است.

هر چند قرنطینه کامل شهر به معنی فراهم کردن تجهیزات مختلفی است که یکی از آنها تامین مایحتاج مردم با شرایط خاص و توسط نمایندگان دولت در محلات مختلف است که مردم تا حد ممکن از خانه خارج نشوند. تا زمانی که این تمهیدات نباشد از دستفروش کنار خیابان تا مغازه دار و حتی خریدار ناگزیر به مراجعه به بازار است. بازاری که این روزها تب تند کرونا را بیشتر کرده است.

از طرفی بخش زیادی از فروشندگان محصولات کشاورزی از روستاها راهی شهر می شوند و به همین دلیل کنترل همه این موارد نیازمند تمهیدات ویژه است.

با این حال مشاهدات نشان می‌دهد، برخی دیگر از مشاغل غیرضروری همچون آبمیوه و بستنی و قنادی در مکان‌هایی چون دور پارک شهر باز است و برخی از شهروندان در بی تفاوت ترین شکل ممکن اقدام به خرید آبمیوه و بستنی می‌کنند. بخشی از افرادی که تصور می‌کنند به صرف زدن ماسک و دستکش به این بیماری خطرناک مبتلا نمیشوند.

بسیاری از فعالان مدنی و اجتماعی شهر رشت در مدت اخیر طی نامه‌ای از استاندار گیلان و رییس جمهور خواسته‌اند که نسبت به قرنطینه کامل رشت و شهرهای گیلان اقدام کنند چرا که جان انسان‌ها و سلامت‌شان در وهله اول قرار دارد اما تاکنون هیج تصمیم قاطعی در اینباره گرفته نشده و البته در پاسخ به انتقادها گفته می‌شود که استان تابع تصمیمات کشوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

آماری که پنهان شد

چند روز پیش که مسوولان شهر در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت گرد هم آمدند، یک میزبان بومی داشتند که اینبار با سمتی دولتی و کشوری آنجا حضور می‌یافت. دکتر «محمد حسین قربانی»، پس از عزل دکترمهدی شادنوش، اینبار بر کرسی نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان تکیه زد تا از مشکلات و آمار و ارقام مبتلایان به کرونا سخن بگوید.

آخرین خبری که دکتر قربانی می‌دهد از درمان و مراقبت ۳۸۷۳ نفر و بستری ۱۷۳۳ نفر در مراکز بهداشتی و درمانی گیلان دارد. با این حال وزرات بهداشت اصرار دارد که آمار  بستری های کرونایی تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۸ را، ۸۴۰ نفر در گیلان اعلام کند.

وی با درخواست مجدد مردم در خصوص اینکه از خانه بیرون نیایند تا حلقه انتقال بیماری کرونا را قطع کنند، بیان کرد: «آمار فوتی های گیلان در اثر بیماری کرونا در گیلان ۲۰۰ نفر است. همچنین آمار مبتلایان ۹۰۰ نفر است. از مردم درخواست می‌کنیم در خانه های خود بمانند. استان قم یک بیمارستان جامع به اندازه ۵۰۰ تخت در اخیار بیماران کرونایی دارد اما در گیلان به دلیل نبود بیمارستان جامع، همه بیماران کرونایی پخش هستند. »

اما همین اختلاف آمار با کل کشور که ۱۹۴ عدد فوتی عنوان می‌شد، کافی بود که ساعتی بعد دکتر قربانی در گفت وگو با خبرگزاریها اقدام به تغییر گفته خود کرده و اعلام کند این آمار متعلق به بیماریهای تنفسی، قلبی عروقی و کرونا است. اما ما ۱۰ روز پیش به مسوولان اعلام کردیم که با توجه به شیوع کرونا وضعیت شهرهای شمالی به سمت بحران پیش خواهد رفت.»

آخرین خبری که دکتر قربانی می‌دهد از درمان و مراقبت ۳۸۷۳ نفر و بستری ۱۷۳۳ نفر در مراکز بهداشتی و درمانی گیلان دارد. با این حال وزرات بهداشت اصرار دارد که آمار  بستری های کرونایی را تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۸ ، ۸۴۰ نفر در گیلان اعلام کند.

با این حال واکنش‌ها به این آمار مختلف و بسیار بود. از اعتراض و گلایه دیگر نمایندگان گرفته تا بیانیه ها و نامه نگاری های مختلف به مسوولان اجرایی ذیربط. در این زمینه دکتر «ذبیح نیکفر» نماینده لاهیجان و رییس مجمع نمایندگان گیلان در گفت و گو با ما با بیان اینکه اقدامات دولت در گیلان کافی نیست بیان می‌کند: «هم اکنون پرسنل درمان و پرستاران و پزشکان در معرض آسیب هستند و اگر کمک‌های مردمی در این مدت نبود واقعا کادر درمان حتی یک دستکش و ماسک هم نداشتند، چه برسد به لباس حفاظتی. الان مهمترین مشکل ما ایجاد بیمارستان صحرایی است که در یک مورد در رشت انجام گرفت و در دیگر شهرها هم تجهیز بیمارستان جدید تالش و بیمارستان ۲۲ آبان و سیدالشهدا لاهیجان در اولویت قرار دارد. همچنین در بخش کادر درمانی هم مشکل داریم که پس از فراخوان چندین باره از استان فارس تعدادی متخصص و پرستار به کمک گیلان می‌آیند.

وی در مورد مشکلات پرستاران شرق گیلان در تامین اقلام حفاظتی هم گفت: مشکل همه جا است و منحصر به پرستاران شرق نیست و از شرق تا غرب با کمبود تجهیزات مواجه اند. نیکفر در پاسخ به این سوال که «پس تجهیزات سازمانهای بین المللی و دیگر کشورها چه شد؟» بیان کرد: این تجهیزات فعلا به گیلان نرسیده است. کلا کمک این کشورها به آسانی به دست ایران نمی‌رسد اما از وزیر خواسته‌ایم در پخش عادلانه‌ی آن کمک کنند.

وی در توضیح به سوالی مبنی بر توزیع اقلام پزشکی اهدایی کشورها در داروخانه‌ها و فروش آنها هم گفت: تاکنون خبری در این زمینه به دست ما نرسیده است و اگر کسانی مواردی را مشاهده کرده‌اند حتما به نهادهای نظارتی خبر بدهند.

رییس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه درخواست ما طی نامه‌های متعدد از رییس جمهور قرنطینه گیلان است، بیان کرد: ما از همه بحران‌ها عبور کرده‌ایم و از این نیز با کمک هم عبور می‌کنیم. تنها درخواست و تمنای من از مردم این است که با عدم حضور در مراکز درمانی و یا بازار و … مانع از افزایش مبتلا شدگان شوند.

در ادامه «محمود شکری»، نماینده تالش هم با تاکید بر اینکه اکنون بیمارستان تالش تجهیز شده و تنها بخشی از کادر درمان و تکمیل متخصصین باقی مانده است، بیان می‌کند: تالش بیش از دیگر شهرستان ها فوتی داشته است. گنجایش بیمارستان نورانی تالش که هم بیماران کرونایی و هم دیگر بیماران را پوشش می‌داد کاملا پر شده بود و بیماران بر روی صندلی مداوا می‌شدند. همچنین با اطلاعی که من از پزشکان این بیمارستان گرفته‌ام بیش از ۱۰۰ نفر از افرادی که کرونا گرفته بودند به دلیل نبود جا،(در هفته گذشته) با دادن دارو و توضیحات مراقبتی به خانه بازگردانده شدند. حتی رشت و انزلی هم جا نداشتند و در نهایت اکنون بیمارستان جدید تالش تجهیز و آماده خدمت به بیماران کرونا شد.

حیاط بیمارستان، آخرین وداع کادر درمان

در روزهای اخیر هیچ آماری از میزان فوتی های کارکنان مشاغل مختلف مثل بانک‌ها و بخش‌های تولیدی و خصوصی گیلان در دسترس نیست. اما کادر درمان میزان جانباختگانش مشخص است. دردناک‌ترین تصویر، دکتر وحید منصف کسمایی است. کارکنان بیمارستان پورسینا در محوطه‌ی حیاط باریک و شلوغش یک به یک ایستاده اند تا با چشمانی اشکبار همکار پزشک خود را که متخصص طب اورژانس بود، در آخرین سفر خود همراهی کنند. پزشکی که در راه مبارزه با کرونا جانش را از دست داد و می‌دانند تا وقتی کرونا هست، آخرین شان نخواهد بود. همچنان که اولینش پرستار نرجس جانعلی زاده بود. از دیگر کادر درمانی که این روزها در اثر کرونا در گیلان گذشته‌اند، دکتر محمد محمدی، دکتر حمید لطیفی؛ علی شیخ مرادی(پرستار)، دکتر سیامک دیوشلی، دکتر محمدعلی ربیعی، دکتر رضا کوچکی‌نیا، غلامرضا وثوقی کیا(پرستار)، آقایان آل حسینی و ذهتاب(همکاران بخش خدمات بیمارستان گلسار)،دکتر محمد بخشعلی‌زاده، دکتر عباس مومنی بوده‌اند.

در همین ایام برخی از گروههای مردم نهاد اقدام به تامین محصولات حفاطتی از بازار آزاد که همون محصولات احتکار شده یا قاچاق است می‌کنند. اما روندهای تحویل بار با دردسرهای متعددی مواجه است.

یکی از مهمترین مشکلات نبود فضای مناسب بیمارستانی و نبود امکانات حفاظتی مناسب بوده است. پرستارانی که گاه تا ۱۴ ساعت به طور مستمر کار می‌کنند. به عنوان نمونه پرستاران بیمارستان امینی لنگرود به علت کمبود شدید اقلام حفاظتی به طور همزمان اقدام به همرسانی مشکلات خود در اینستاگرام کردند تا بلکه توجهی به مشکلات آنان شود. اما این فقط درد آنها نیست، بیمارستان شهید انصاری رودسر، بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه، پیروز لاهیجان، نورانی تالش، بهشتی انزلی، امینی لنگرود و… هنوز هم مشکلات جدی اساسی دارند. موضوعی که مسوولان اجرایی استان از آن باخبرند و حتی در مدت اخیر چندین واحد تولیدی ماسک و الکل طبی و مواد ضدعفونی کننده ایجاد شده اند اما مشخص نیست این اقلام به چه شکل توزیع می شوند.

در نهایت با تلاش و کمک های مردمی و خیرخواهانه برخی از افراد تاثیرگذار و چهره‌های ورزشی و فرهنگی بخشی از وسایل کادر درمان گیلان در شرق و غرب گیلان تا حدودی تامین شد.

شنیده ها و ایجاد بیمارستان صحرایی

انتقادها نسبت به پرشدن ظرفیت بیمارستان ها موجب شد تا سرانجام سپاه پاسداران در محوطه حیاط بیمارستان رازی رشت اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کند. این بیمارستان با استفاده از ماژول های ۴۲ متری، ۵۶ متری، و ۱۰۵ متری در رشت افتتاح شده است. ظرفیت فعلی این بیمارستان ۷۴ تخت است و قابلیت افزایش تا ۱۲۰ تختخواب را دارد.

با وجود تامین برخی اقلام، هنوز هم داروخانه های رشت بلا استثنا این نکته را که ماسک و الکل و ژل ضدعفونی ندارند بر سر در خود نوشته اند. اما برای خرید ماسک و دستکش لاتکس معمولی و پد الکلی به سرنخ های جالبی می‌رسیم. این اقلام بهداشتی به جای داروخانه در فروشگاههای عرضه لوازم قنادی یا آرایشی به فروش می‌رسند البته تنها به صورت خاص نه عمومی. از این رو قیمت پد الکلی را از ۱۲ هزار تومان، ۲۵ هزار تومان، دستکش هر سه جفت ۵ هزار تومان و دستکش فریزری نیز از بسته ای ۳ هزار تومان به ۸ هزار تومان رسیده است. در شهرستان ها نیز وضعیت بهتر از این نیست.  بخش زیادی از ماسک های فیلتردار هم در بازار آزاد فروخته می شود که در مراجعه به مرکز شهر، برخی از افراد در اطراف داروخانه (داروخانه کارون) به راحتی ماسک می فروشند.

در همین ایام برخی از گروههای مردم نهاد اقدام به تامین محصولات حفاطتی از بازار آزاد که همون محصولات احتکار شده یا قاچاق است می‌کنند. اما روندهای تحویل بار با دردسرهای متعددی مواجه است.

اما در خصوص کمبود اقلام بهداشتی کادر درمان، یکی از اینترن های پزشکی بیمارستان رازی رشت در گفت و گو با ما می‌گوید: به ما گان و ماسک نمی دهند و خودمان باید از بازار سیاه بخریم. ما نمی‌خواهیم بمیریم. دو هفته است از ترس ابتلای خانواده‌ام به خانه نرفته‌ام و منزل دوستم مستقر شده‌ام. برخی از پرستاران به دلیل نبود امکانات استعفا داده اند و فشار مضاعفی برای ماست. خیلی از پزشکان حتی مطب‌های خود را بسته اند و کاش مسوولینی پیدا می شدند تا پروانه این پزشکان را که قسم خورده اند لغو کنند.

وی ادامه داد: ما نباید از صبح که به بیمارستان می آییم دغدغه لباس و دیگر وسایل و تجهیزات را داشته باشیم. وقتی الکل نباشد یا وسایل ضدعفونی برای تمیزکردن کف محوطه و بیمارستان نباشد ما چگونه از بیماری در امان باشیم؟

مرتضی.ب شهروندی از رشت که در داروخانه شبانه روزی دکتر قریشی رشت به همراه حدود ۴۰ نفر منتظر دارو است، بیان می‌کند: تا همین چند روز پیش قرص تامی فلو بسیار نایاب بود و اکنون با کلی صف ماندن و انتظار بعد از ۴ ساعت دارو می گیرم تا ببرم بیمارستان و حال برادرم خوب شود. با این حال این دارو که قیمتش ۴۰ تومان است، در بازار سیاه به قیمت ۷۰۰ هزارتومان به فروش می رسد و تا حال برخورد و نظارتی از سوی مسوولین ندیده‌ایم.

بخش زیادی از جمعیت در صف مانده سه داروخانه‌ی رشت که به عرضه قرص تامی فلو مشغولند، توسط کسانی احاطه شده است که درخواست داروهای مکمل همچون ویتامین دی را دارند. متصدی داروخانه می‌گوید: برخی از شهروندان با تجمع های غیرضروری کار را برای ما سخت می‌کنند و موجب می‌شوند داروی بیماران کرونا دیرتر به دست همراهانشان برسد. برخی افراد می‌آیند و درخواست چندین بسته ویتامین دی دارند در حالیکه این قرص باید هفته ای یک عدد مصرف شود و مصرف زیاد آن برای بدن مضر است.

یک فاجعه در شهر

مشکلات بیماران کرونا در هر شهر و احیانا روستا معضلات و آسیب های مخصوص به خود را دارد. در مناطق کوچک‌تر و محدودتر بسیاری با وجود دیدن علایم اولیه این بیماری را جدی نمی‌گیرند و همچنان با تردد آزادانه در سطح شهر اقدام به آلوده کردن ناخواسته دیگر شهروندان می‌کنند.

با اینحال اکنون خبر دیگری از بازار رشوه به بیمارستانها به گوش می‌رسد. این رشوه یا می‌تواند پولی باشد یا پارتی از طریق بسیاری از مسوولینی که اکنون خود باید قانونمندتر و سختگیرتر از هر زمان دیگری باشند. یکی از این فجایع در شهر آستانه اشرفیه رقم می‌خورد. جایی که آسیب‌های اجتماعی آن در زمینه فرد مبتلا به کرونا موجب شده برخی خانواده‌های متنفذ راضی به درج این عنوان برای متوفی‌شان نباشند.

در هفته گذشته دو جانباخته در اثر کرونا یکی در صحن حرم مطهر سید جلال الدین اشرف و دیگری در صحن حرم آقا سید محمد این شهر خاکسپاری شدند. جایی که در مرکز شهر و محل پرتردد شهر است. این خاکسپاری طبق روال عادی به گرداندن جنازه در شهر و با حضور اقوام انجام و در مرکز شهر یعنی در حرم مطهر که امکان کندن قبر به اندازه بیش از ۲ متر وجود ندارد(در حالیکه قبور ایزوله باید بین ۳ تا ۴ متر باشد) به خاک سپرده شد. شنیده ها حاکی است این اقدام با فشار خانواده متوفقی و تاکید و اصرار متنفذین شهر از قبیل شورا و دیگر عوامل انجام گرفته است. در حالیکه حیاط حرم مطهر، علیرغم بسته بودن دربهای زیارتگاه، باز است و خانواده‌ها، مادران و کودکان و بسیاری دیگر از جوانان از آن نقطه گذر می کنند که میزان آلودگی و پراکنش آن را بیشتر می کند.

در این زمینه «نرجس محمددوست» عضو شورای شهر آستانه اشرفیه با اشاره به درگیر بودن این شهر با ویروس کرونا گفت: متاسفانه چیزی که بصورت عینی می‌بینیم وضعیت خوبی آستانه اشرفیه ندارد از چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستم تصمیم درست بگیرند و مهمترین فاکتور اینست با مردم شفاف باشیم.

محمد دوست بیان کرد: در خصوص سوال شما در مورد دفن یک جانباخته کرونا در وسط شهر؛ اول باید به موضوعی اشاره کنم که بار روانی منفی وجود دارد و خیلی از خانواده ها نگران نگاه منفی دیگران هستند و به هر ابزاری دست می‌زنند و همزمان که داغدار هستند اما تلاش می‌کنند متوفی شان کرونایی محسوب نشود که نمونه اش در چند روز اخیر دیدیم و دو بیمار برخلاف پروتکل در جایی غیر از محل در نظر گرفته شده دفن شده و حتی افراد بسیاری در محل دفن حضور داشتند و با وجود تلاشها و پیگیری ها در حرم دفن شد و و شفافیتی در خصوص این موضوع نیست.

وی ادامه داد: این قبور چون از قبل خریداری شده بودند و علیرغم اینکه شرایط دفن در عمق بیشتر را ندارند سلامت مردم را نشانه گرفته که این اتفاق در دو حرم نارضایتی مردم از مدیران شهرستان ایجاد کرده و بنده ضمن همدردی با خانواده جانباختگان لازم است که مانع از حرکت‌های اینچنینی بشویم که مردم یک شهر را به خطر بیاندازیم. به شخصه  نمی‌توانم قول بدهم که دیگر این اتفاق نیفتد. زیرا اولا حوزه اختیارات شورا کم است  و دوما همزمان مردم و مسوولین باید قضیه را جدی بگیرند. اما شاهد این بودم که هنوز خیلی ها به تجمعات می‌روند و باید ضمن همدلی مانع از تشدید بحران شد. قول می‌دهم در حد توان و اختیاراتم پیگیری و سماجت لازم را به خرج دهم اما این مهم نیازمند همکاری مجموعه عوامل شهرستان است.

«یونس محمودی» فرماندار آستانه اشرفیه هم طی گفت و گویی با تایید این مطلب بیان کرد:  بله فقط دو مورد بوده که دفن داخل دو حرم مطهر صورت گرفته است اما قبل از دفن عمل ایزوله انجام و آهک پاشی شده است. ما در آستانه اشرفیه محوطه بزرگی را در وادی اشرف یا همان آرامستان در نظر گرفته‌ایم و قبور جهت دفن بیماران کرونا آماده است و پس از این قول می‌دهیم که به هیچ وجه اقدام دفن چنین مواردی انجام نشود.

محمودی ادامه داد: امیدوارم که با نظارت بیشتر مانع از چنین اتفاقاتی شویم.

وی در خصوص دفن مورد دیگری از جانباخته کرونا در صحن حرم آقا سیدمحمد هم گفت: امیدوارم چنین اتفاقی دیگر نیفتد.

اما دکتر محمدرضا محدث رییس مرکز بهداشت آستانه اشرفیه نیز ضمن تایید این مطلب و با اشاره به تشدید نظارت ها، از بیان هر گونه اظهارنظر بیشتر خودداری کرد.

کارگران مشغول کارند

با وجود تاکید و درخواست های فراوان هنوز هم کارگاههای تولیدی در شهرک‌های صنعتی و شهرصنعتی رشت دایر است. کسی کارفرماها را ملزم به رعایت حقوق کارگران نمی‌کند و لذا بسیاری از آنان ناگزیر به کار هستند. با وجودی که گیلان با بیشترین خطر ابتلا روبروست اما برای کارگران تصمیمی گرفته نشده و نگرانی جامعه کارگری رفع نشده است.

در این زمینه «حسن ایزدی» دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان با تایید اینکه برخیر کارگران گیلان هنوز هم ۱۲ ساعت کار می کنند، بیان کرد: کارگران بسیاری نگران این موضوع هستند و مدام با خانه کارگر تماس می‌گیرند که حداقل ساعات کاری کم شود اما کارخانجاتی مانند ایران رادیاتور یا ۸۰۰ کارگر، کمک فنرسازی ماشین با ۶۰۰ کارگر و شرکت‌های بزرگ فولادی مثل فولاد امیر کبیر و فولاد گیلان کارگرانش با تهدید مواجه‌اند و در خواست کاهش ساعات کار دارند.

وی می‌گوید: هم اکنون درخواست ما از مسوولان اجرایی استان توجه به قشر کارگر و کاهش ساعات کار و شیفتی کردن آنهاست. در بسیاری از خط های تولیدی ما ۲۰۰ کارگر در فضایی سر بسته بدون دستکش و ماسک در حال کار هستند و حتی باخبریم که برخی کارفرماها برای جلوگیری از رعب و وحشت مانع از زدن اقلام حفاظتی درمحل کار می‌شوند.

رشت، خسته است

در میان کمپین ها و کمک های حمایتی بخش زیادی از گروههای مردمی که هنوز هم در پی تهیه اقلام مورد نیاز پرستاران هستند، نامه نگاریهای زیادی به رییس جمهور شد که از جمله آنها می‌توان به نامه مجمع نمایندگان گیلان در خصوص ایجاد بیمارستان صحرایی و قرنطینه‌ی کامل گیلان، نامه الیاس حضرتی نماینده گیلانی تهران به رییس جمهور در خصوص وضعیت بحرانی رشت، نامه روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی گیلان به رییس جمهور در خصوص وضعیت قرمز گیلان، نامه غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس به رییس جمهور در خصوص قرنطینه‌ی کامل و تامین معیشت افراد آسیب دیده و کم درآمد، نامه خبرنگاران به دکتر نوبخت معاون رییس جمهور در خصوص افزایش توجه و کمک به گیلان و… اشاره کرد. یکی دیگر از درخواست‌ها بسته شدن کامل راههای مواصلاتی از مسیر تهران به گیلان و از مسیر حیران به داخل استان بود.

اما در همین ایام و همزمان با تعطیلی مدارس بسیاری از افراد از پایتخت و دیگر استان‌ها راهی رشت شدند که این حرکت علیرغم اعلام پلیس راه گیلان و تاکیدات چندباره استاندار گیلان مبنی بر بسته بودن راههای ورودی استان بود. همین موضوع و بی‌توجهی مسافران به اهمیت قضیه موجب شد تا جمعی از جوانان رشتی با تشکیل زنجیره‌ی استانی در میدان گیل رشت مانع از ورود خودروها به داخل شهر رشت یا دیگر مناطق گیلان شوند. آنان با تابلویی مقوایی در دست از مسافران می‌خواستند که اینبار به رشت نیایند و موجب تشدید بحران در گیلان نشوند. تابلوهایی که دیگر اینبار مثل تابلوی ورودی رشت، بر رویشان نوشته نشده بود: «به رشت، شهر باران های نقره‌ای خوش آمدید.» شاید تمام این گزارش را بتوان در جمله‌ی همین جوانان خلاصه کرد. وقتی خودروهای پلاک تهران به سمت شهر گسیل می‌شدند، و از آنان پرسیده می‌شد چرا راهمان نمی دهید؟، چند نفره فریاد می‌زدند؛«رشت خسته است، بروید» …!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.