وقتی نفس‌ها به شماره می‌افتد

قطع 14 ساعته برق بیمارستان تالش و چند روایت

0 448

همه چیز از تصاویر قطعی برق بیمارستان شهید نورانی تالش در روز شنبه ۲۶ تیر شروع می‌شود که سالن و راه پله تاریک میان طبقات را نشان می‌دهد. یک پایگاه خبری محلی مدعی شده که برق بخش‌های بیمارستان تا ۱۴ ساعت قطع شده است. خاموشی‌های یک ماه گذشته و تجربه تلخ سایر بیمارستان‌های کشور مردم را می‌ترساند. البته طی روزهایی که قطعی برق گیلان تا مقدار زیادی کاهش یافته این مورد عجیب و پرسش برانگیز است.

بی برقی به روایت مردم

یکی از بیماران نیازمند عکسبرداری سی تی اسکن که صبح همین روز به بیمارستان رفته بود مطالبی را بیان می‌کند که شنیدنی است.

همراه یکی از بیماران می‌گوید: فقط بخش‌های مراقبتی ویژه برق داشتند. حتی برق بخش سی سی یو هم برای حدود ۳ دقیقه قطع شده بود که برق اضطراری متصل شده بود. طی فاصله زمانی این قطعی چند دقیقه‌ای هم کارکنان دیگر بخش‌ها به کمک همکاران خود آمدند و با تنفس مصنوعی دستی به بیماران برای ما سنگ تمام گذاشتند.

وی درباره مشکلات این روز می‌گوید: ساعت ۱۰ صبح به بیمارستان رفتم که متوجه قطعی برق شدم. لامپ‌ها خاموش بود و نگهبان گفت: که بخش رادیولوژی در طبقه بالای بیمارستان است و از ساعت ۸ برق نداریم و در ساعت‌های عصر مراجعه کنید. حدود ساعت ۱۸ دوباره  به بیمارستان رفتم و باز هم شنیدم که برق هنوز متصل نشده است.

وی اضافه می‌کند: یکی از بستگان ما مبتلا به بیماری کرونا (کووید ۱۹) در بخش سی سی یو بستری شده بود و بخاطر نگرانی با شخص همراه وی تماس گرفتم. شخص همراه بیمار به من گفت: فقط بخش‌های مراقبتی ویژه برق داشتنند. حتی برق بخش سی سی یو هم برای حدود ۳ دقیقه قطع شده بود که برق اضطراری متصل شده بود. طی فاصله زمانی این قطعی چند دقیقه‌ای هم کارکنان دیگر بخش‌ها به کمک همکاران خود آمدند و با تنفس مصنوعی دستی به بیماران برای ما سنگ تمام گذاشتند.

فرد دیگری نیز از قطعی برق بخش زنان و زایمان خبر می‌دهد و با حجب و حیای خاصی می‌گوید: بخش زنان و زایمان در وضعیت خوبی نبودند. هوای داخل بخش خیلی گرم بوده و طبق گفته همسرم که آنجا بستری است، شب برق وصل شده است. وی به همین گفته ها اکتفا می‌کند و راهش را در پیش می‌گیرد.

چنانچه این روایت را بپذیریم طی فاصله زمانی ۸ صبح تا پاسی از شب تمام بخش‌ها به جز مراقبت‌های ویژه دچار چالشی جدی شده‌اند و بخاطر اشتباه محاسباتی ساخت و ساز بیمارستان تالش برق نداشته است. با این حال تفاوت ساعاتی که مردم بیان می‌کنند با ساعاتی که مسئولین اعلام می‌کنند بسیار با فاصله و عجیب است. کار واحدهای درمان با دقیقه و ثانیه است به قیمت آسایش و زندگی یا رنج و مرگ بیماران.

پارگی کابل داخلی، عامل قطعی برق

علی رحمانی، رییس بیمارستان نورانی تالش در پاسخ به پرسشی درباره علت این ماجرا می‌گوید: قطعی برق هیچ ارتباطی به توزیع انرژی در تالش ندارد و مشکل از برق داخلی مجموعه بوده است. اپراتور دستگاه حفاری هنگام شمع کوبی زیربنای ساختمان در حال ساخت بخش قلب کابل‌های انتقالی انرژی را پاره کرده بود. مدت زمان ۱۴ ساعته بی برقی ساختمان بیمارستان بزرگنمایی است و حدودا ۶ ساعت در بخش اورژانس برق نداشتیم که مشکل با تعمیر برطرف شده است.

وی همچنین درباره حاشیه‌های اخیر مربوط به استعفای خود تصریح می‌کند: افراد غیر مرتبط در کار بیمارستان دخالت می‌کنند و من در این شرایط تنها هستم. همچنین رسیدگی به بیمارستان مدت زیادی از وقت مرا گرفته و با زندگی شخصی من تداخل دارد. هجمه‌های رسانه‌ها بابت کمبودها از جمله داروخانه سرپایی و انتقادات در این باره هم بی‌تاثیر نیست.

فقط ۶۰ دقیقه برق نداشتیم

رییس شبکه بهداشت و درمان تالش نیز با تایید قطعی برق بیمارستان شهید نورانی به دلیل پارگی کابل داخلی اظهار می‌کند: مدت قطعی برق در ساعت ۱۸ حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بوده و قفط بخش اداری برق نداشت که با توجه به تعطیلی کار اداری در این ساعت مشکلی را ایجاد نکرده است. بخش‌های مراقبتهای ویژه آی سی یو و سی سی یو پا برجا بودند و هیچ مشکلی نداشتند.

 دکتر بختیار حیدرنیا همچنین با بیان اتصال برق اضطراری در این ساعت‌ها به مرور اظهار می‌کند: دستگاه ونتیلاتور برق اضطراری ۲ تا ۳ دقیقه بعد از هر قطعی برق شبکه سراسری به کار می‌افتد و انرژی مورد نیاز کار دستگاه ها را تامین می‌کند و از این بابت هیچ جای نگرانی نیست. وی نیز با قدردانی از این پرسش‌ها خواستار جلوگیری از سیاه نمایی در حادثه قطعی برق است.

تفاوت روایت قطعی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ای برق از زبان رییس شبکه بهداشت و درمان با قطعی ۳۰۰ تا ۳۶۰ دقیقه‌ای از زبان رییس بیمارستان در کنار بخش‌های بی‌برق کمی عجیب و غریب است.

حال اگر گفته‌های مسوولین و مردم را کنار روایت رسانه محلی بگذاریم کدام یک بیشتر حقیقی به نظر می‌رسد؟

کلنگ زنی بخش فوق تخصصی قلب پنج شنبه ۲۶ فروردین امسال با حضور حسن محمدیاری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی و مسوولین محلی در پشت بیمارستان انجام شده است. دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای این بخش ۴ طبقه با ۵۰۰ متر مربع زیربنا، ۳۷ تخت و ۲ اتاق جراحی در نظر گرفته است.

 بخش‌های جراحی عمومی، داخلی، اطفال، بیهوشی، زنان و زایمان، ارتوپدی، ارولوژی، چشم، پوست، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، پزشک عمومی در بیمارستان ۲۳۱ تخت خوابی تالش راه‌اندازی شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.