خطر شیوع آنفولانزای پرندگان، بیخ گوش گیلان

0 312

زنگ خطرشیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور به صدا درآمده است. در حال‌ حاضرسازمان دامپزشکی کشور، مرگ پرندگان مهاجر به‌ دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را در سه استان تایید کرده است. تالاب میقان دراستان مرکزی، تالاب میل مغان دراستان اردبیل و فریدونکنار مازندران ازجمله‌ی این مناطق هستند. اما با توجه به شیوع این بیماری در دو استان همسایه گیلان آیا بانک اطلاعاتی از مناطق پرخطر شیوع این بیماری در استان وجود دارد یا خیر؟ این در حالیست که دو سال گذشته در پارک ملی تالاب بوجاق کیاشهر گیلان، تعداد ۲۵۰۰ پرنده‌ی مهاجر براثر این بیماری تلف شدند.

تالاب ها و آبگیرهای گیلان نخستین مناطقی هستند که حضور پرندگان مهاجر را درخود دارند. این مناطق از نظر شیوع آنفلولانزای فوق حاد پرندگان پرخطرهستند اما بانک اطلاعاتی از مناطق پرخطر درشیوع این بیماری دراستان وجود ندارد.

«ماهان مه رو» کارشناس و فعال محیط زیست استان با بیان این مطلب به مرور گفت: تاکنون بیشتر تلفات این بیماری در پرندگان مهاجر و مرغداریهای صنعتی بوده است و یکی از مناطقی باید مورد مراقبت شدید دامپزشکی قرار بگیرد مراکز مرغداری صنعتی استان است.

این فعال زیست محیطی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی متولی تایید این قضیه است گفت: سازمان محیط زیست تلاش زیادی می‌کند که در جلوگیری از شیوع این بیماری در تالابها و آب بندانهای استان نقش پررنگی داشته باشد، اما تا زمانی که این موارد به تایید دامپزشکی نرسد نمی تواند کاری از پیش ببرد. چنانچه هفته گذشته نیز بعد از مشاهده‌ی تلفات چند کاکایی در لندویل آستارا، تاکنون دلیل آن از سوی دامپزشکی ارایه نشده و مورد تایید قرارنگرفته است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه مناطق حاشیه تالابها و شالیزارهای استان نیز به دلیل حضور پرندگان مهاجر در معرض شیوع این بیماری قرار دارند از شهروندان خواست از صید و خرید پرندگان مهاجر با توجه به شیوع آنفولانزا در استانهای همسایه گیلان خودداری کنند.

گفتنی است مهاجرت پرندگان مهاجر به محیطهای آبی استان که از اواخر شهریور گذشته به گیلان آغاز شده در نیمه‌ی آذر ماه جاری به اوج خود می رسد. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده‌ی مهاجر برای زمستان گذرانی وارد گیلان می شوند.

 تماسهای مرور با سازمانهای دامپزشکی و محیط زیست گیلان برای دریافت پاسخ تاکنون ناموفق بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.