پروژه راه آهن رشت_ آستارا ارزیابی محیط زیستی دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

0 197

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ارزیابی محیط زیستی پروژه راه آهن رشت_ آستارا خبر داد و گفت: ارزیابی پروژه رشت – آستارا طی سال ۱۳۷۸ به سازمان ارسال شد و هنوز جوانب مختلف زیست‌محیطی این طرح در حال بررسی است.

به نقل ازمهر،«علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید به اینکه هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست کلنگ آن بر زمین نخواهد خورد اظهارکرد: صدور مجوزها از بحث‌های اساسی است و پروژه رشت آستارا ارزیابی محیط زیستی آن قبلاً صورت گرفته است و در راستای توسعه کشور توسعه درخور را مد نظر داریم.

وی در نشست خبری هفته محیط زیست افزود: ارزیابی پروژه رشت – آستارا طی سال ۱۳۷۸ به سازمان ارسال شد و اقدامات رفت و برگشتی آن در حال انجام است. اما در ابتدا باید قرارداد بین ایران و روسیه بسته می‌شد چرا که تا قراردادی نباشد پروژه‌ای نیست که بخواهیم برای آن مجوزی صادر کنیم.

در حالیکه از محور ریلی رشت – آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، بعنوان حلقه مفقوده زیرساخت ریلی کریدور شمال ـ جنوب و یکی از مهم‌ترین بخش‌های ابرپروژه‌ ریلی کشور و بستر مناسبی برای توسعه صادرات و روابط تجاری کشوربا همسایگان نام برده می‌شود اما در روزهای گذشته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس مدعی شد که این پروژه پیوست محیط زیستی ندارد و موجب وارد شدن خسارات به جنگل‌های استان گیلان خصوصاَ جنگل‌های گیسوم خواهد شد.

اوایل خرداد بود که «سمیه رفیعی»رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این پروژه گفته بود«هیچ مطالعه ای که ضرورت این راه آهن را تثبیت کند، انجام نشده است. این پروژه قرار است با پول نفت انجام شود و پیمانکار گفته در مدت چهار سال پروژه را به اتمام می رساند، ولی در واقعیت در جریان اجرای این پروژه یک جنگل جلگه ای ایران یعنی جنگل گیسوم و صد هزار قطعه درخت با قطر ۳۰ سانتی متر از بین می رود و بسیاری از زمین های کشاورزی باید خریداری شود که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته رفیعی« در حالی که ادعا می‌شود این خط ریلی توان جایجایی  ۱۵ میلیون تن بار را در سال دارد؛ اما کل ظرفیت نهایتا پنج میلیون تن است. شرکت مشاور و پیمانکار دارد برای کشور و دولت ما تصمیم گیری می کند. یک کیسه ۱۵ساله دوخته می شود».

بعد از این ادعا، واکنش های زیادی از سوی دولت و شرکت توسعه ساخت راه آهن کشور در رسانه ها در دفاع از این پروژه منتشر شد.

«مسعود جهانی» رئیس روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مورد هزینه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا ضمن رد ادعای خلاف واقع عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس توضیح داده که«عدد مطروحه غیرواقعی و کارشناسی است و هیچ مستندی در خصوص مبلغ اعلامی وجود ندارد و مبلغ برآورد مورد تائید سازمان برنامه‌وبودجه کشور با مبلغ مذکور اختلاف فاحش دارد.»

همچنین «آرش شادپور»، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش نیز با تاکید به مراقبت از محیط زیست اظهار کرد: مطالعات جامع و ویژه‌ای با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته است.

او اضافه کرد: با رایزنی و بررسی‌های فنی انجام شده، خط پروژه در مسیری که بیشتر خارج از اراضی ملی و در مستثنیات اشخاص و یا در منتهی الیه مسیرهای جنگلی قرار دارد با رعایت و حساسیت بسیار بالای فنی و حفظ ذخایر ژنتیکی جنگل‌های هیرکانی اجرایی شود.

امروز نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز امروز در نشست خبری اعلام کرد: ارزیابی زیست محیطی پروژه احداث راه آهن رشت – آستارا انجام شده است و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

«حمزه عشوری» به مناسبت هفته محیط زیست افزود: بسیاری از پروژه ها بدون ارزیابی زیست محیطی انجام می‌شوند اما این پروژه دارای ارزیابی زیست محیطی است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست با کلیات پروژه موافقت خود را اعلام کرده است اما در بعضی موارد خاص بخاطر اینکه تعادل اکوسیستم بهم نخورد نقطه نظراتی داشته که متولیان در رابطه با آنها به جمع‌بندی رسیده و بزودی در پروژه اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ براساس امضای توافقنامه بین وزرای راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در اواخر اردیبهشت امسال، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

پیش بینی شده راه‌آهن رشت ـ آستارا، ظرفیت حمل بار ۱۰ میلیون تن در سال نخست بهره برداری و ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری داشته باشد.

 برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.