خطوط فرسوده برق استان در انتظار ترمیم شبکه های فرسوده

0 254

مدیرعامل توزیع برق استان در حالی از آمادگی در برابر بحرانهای احتمالی قطعی برق خبر می دهد که هیچ اشاره ای به عدم تخصیص اعتبارات جهت ترمیم خسارت به خطوط شبکه توزیع برق رسانی استان در سال گذشته نداشته است.

«محمد اسماعیل هنرمند» در گفت  و گو با مهر از آماده باش ۴۰ گروه عملیاتی برای مقابله با بحران های احتمالی با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و قطعی های ناشی از بارش برف و باران خبر داد.

به گفته‌ی وی، با توجه به احتمال بروز خاموشی‌ها طی روزهای گذشته برای پیشگیری از قطعی سیم‌های شبکه هرس شاخه‌های درختان درمجاورت شبکه‌ی توزیع در سطح شهرها و روستاها آغاز شده است. همچنین برای تأمین مستمر جریان برق پایدار در شبکه‌های توزیع، نقاط آسیب پذیر این شبکه‌ها شناسایی و در درست ترمیم است.

بهمن ماه سال گذشته بود که همزمان با بارش سنگین برف ، بخشهای وسیعی از شهرستانهای لاهیجان، رودسر و لنگرود به دلیل پارگی خطوط به مدت چند روز درخاموشی برق به سر بردند. بارش برف در گیلان برق ۲۵۰ هزار مشترک را قطع کرد. برآوردهای انجام شده ازمیزان خسارتها، حاکی از بروز خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی به شبکه‌ی انتقال و توزیع برق گیلان بود که ازاین میزان تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است.

درهمین رابطه «علی اوسط اکبری مقدم» معاون عمرانی استاندار گیلان نیز اعلام کرد: شبکه‌های توزیع و انتقال برق گیلان شرایط مطلوبی نداشته وعمدتاً فرسوده هستند. برای اینکه شبکه‌های برق فرسوده گیلان جمع‌آوری و اصلاح شوند نیاز به اعتبارات کلان ملی و چند میلیاردی است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات ناچیز ازمنابع ملی جهت اصلاح شبکه‌ی برق استان، افزود: با توجه به گرانی‌های چند برابری، شبکه های توزیع برق قابل تقویت و اصلاح نیست.  قرار بود مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای هزینه اضطراری و اصلاح شبکه اختصاص یابد که تا کنون  ۱۵ میلیارد تومان از مبلغ کل تفاهم‌نامه به استان تخصیص‌ یافته اما هنوز ابلاغ اعتبار نشده است.

معاون عمرانی استاندار گیلان تاکید کرد: درشرایط کنونی و با امکانات فعلی درشبکه‌ی توزیع و انتقال برق اگر برف سنگینی را مجدداً در گیلان داشته باشیم قطعاً خاموشی‌ خواهیم داشت چراکه خطوط فرسوده برق توان برف سنگین را ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.