درآمد زراعت چوب حافظ جنگلهای گیلان می‌شود

0 427

گیلان یکی از مقاصد مهم توسعه زراعت چوب در کشور است. دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل ، سازمان جنگلها را مکلف به اجرای طرح زراعت چوب کرد. براساس برنامه‌ی ششم توسعه ، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور جهت زراعت چوب پیش بینی شده که سهم استان گیلان ۶۶۰۰ هکتار است. این درحالیست که پیش از اختصاص این سهم ، ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و جنگلی گیلان توسط اشخاص حقیقی به زراعت چوب اختصاص پیدا کرده بود. همچنین ۱۴ هزار هکتار زراعت چوب نیز دربخش دولتی گیلان انجام می گیرد که در راستای تامین مواد اولیه ۴ شرکت سلولزی استان پیش بینی شده اند.

امروز« ارسلان زارع» استاندار گیلان زراعت چوب را بعنوان راهکاری برای حفاظت از محیط زیست و حفاظت از جنگلهای استان عنوان کرد و خواستار اجرایی شدن شیوه نامه‌ی زراعت چوب در گیلان شد.
وی ادامه داد: براساس قول مساعد رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر بازگشت درآمد ناشی از برداشت چوب استان در راستای حفاظت از جنگل ها، اراضی ملی و منابع طبیعی، باید ساز و کار مشخصی تعریف و به صورت دقیق نظارت شود.

زارع با تاکید به اهمیت زراعت چوب از سوی دولت در راستای توسعه گیلان برضرورت اجرای سیاست های تشویقی همچون توزیع نهال و آموزش رایگان گفت: براساس توافق صورت گرفته با سازمان جنگل‌ها، کاشت درخت در یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان هدفگذاری شده که باید اجرایی شود. ازاینرو از ابتدای فصل پاییز باید شاهد آغاز کاشت چوب در اراضی شناسایی شده باشیم. گیلان قطب تولید محصولات چوبی و مواد سلولزی کشور محسوب می شود و برای تامین مواد اولیه فعالان این عرصه و پایداری اشتغال، باید اهتمام جدی وجود داشته باشد.

در همین رابطه «محسن یوسف پور » مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و جنگلهای گیلان به مرور گفت: تلاش سازمان جنگلهای کشور بازگشت بخشی از اعتبارات فروش زراعت چوب در راستای حفاظت از جنگلها است.
یوسف پور درتشریح این برنامه گفت: درهماهنگی های انجام شده از سوی استانداری گیلان با سازمان جنگلها ، بخشی ازعواید و فروش چوب آلات طرح زراعت صنوبر در طرحهای دولتی زراعت چوب استان جهت حفاظت از جنگلهای گیلان از خزانه‌ی کشور اختصاص داده می‌شود.
وی افزود: همچنین بخشی از اجرای طرح زراعت چوب در گیلان به مدت ۷ تا ۱۰ سال در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. صنوبرهایی که توسط این بخش برداشت می شوند نیز در مزایده به فروش رسیده و هزینه‌ی فروش آنها وارد خزانه می‌شود که یا هماهنگی با خزانه‌ی کشور این پول نیز صرف حفاظت از جنگلهای گیلان می‌شود.

گفتنی است درگیلان سه مجری زراعت فعال چوب صنوبر در بخش خصوصی و دولتی فعال هستند. سال گذشته شیوه ‌نامه‌ی نحوه‌ی اجرای توسعه‌ی زراعت چوب در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی گیلان تدوین و مقرر شد به‌ صورت برون‌ سپاری و با مشارکت بخش خصوصی عملیاتی‌ شود.
گیلان دارای یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی است که بخشی از نهالکاری و اجرای طرح زراعت چوب صنوبر به منظور تقویت و توسعه جنگلهای استان درآنها انجام می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.