گیلان ۳۰۰ نیروی حفاظتی کم دارد

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خبر داد:

0 176

همزمان با شروع فصل گرما، آتش سوزی های عمدی، جنگلهای و مراتع گیلان را تهدید می کند.

در چند سال اخیر حریق‌های عمدی و غیرعمدی در جنگلها و تالاب بین المللی انزلی، بخش اعظمی از زیستگاه حیات وحش و پرندگان مهاجر را در معرض نابودی قرار داده است.

گرمای هوا و وقوع باد گرم فرصت مناسبی برای سودجویان و متصرفین برای آتش سوزی های عمدی در اراضی ملی و تالابی فراهم می‌کند. روز گذشته نیز در آخرین مورد این حریق ها، ۲ هزار متر از اراضی تالاب بین المللی انزلی در منطقه غازیان دچار حریق شد که به گفته مدیر کل ستاد بحران استانداری گیلان، به طورعمدی رخ داد.

 با توجه به در پیش بودن تعطیلات چهار روزه، نگرانی ها از وقوع آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی توسط گردشگران، در مراتع و عرصه های جنگلی استان تشدید شده است. این درحالیست که سالهاست یگان حفاظت از جنگلها و منابع طبیعی استان با کمبود نیروی انسانی و امکانات لجستیکی مواجه است.

«محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان با اشاره به در پیش بودن تعطیلات و حضور گردشگران از صدور دستورالعمل های حفاظتی به ماموران این یگان در۳۲۲ بلوک اراضی ملی به مرور خبر داد.

 لرد با تاکید به آماده باش نیروها و خرید تجهیزات انفرادی مورد نیاز ماموران یگان از کمبود ۳۰۰ نیروی حفاظتی در منابع طبیعی استان خبر داد و خواستار کمک نیروهای مردم نهاد و جوامع محلی برای حفاظت از اراضی ملی شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر امکانات لجستیکی و ماشین های آتش نشانی این یگان در حد مطلوب است و فقط با کمبود نیروی حفاظت مواجه هستیم. طبق نرم‌های بین اللمللی هر هزار هکتار از عرصه‌های ملی باید یک نیروی حفاظت داشته باشد که گیلان از این لحاظ با کمبود نیرو مواجه است.

لازم به ذکر است؛ گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و حدود ۲۴۴ هزار هکتار مرتع دارد. عمده آتش سوزی ها در مناطق صعب العبور جنگلی رخ می دهد که علیرغم درخواست های مکرر اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر خرید و در اختیار بودن هلیکوپتر آب پاش تاکنون اجرایی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.