دوچرخه های اشتراکی به رشت رسیدند

بعد از دوسال وقفه؛

8 13,778

دوچرخه‌های اشتراکی بعد از دوسال به رشت رسیدند. اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی که قرار بود از بهار ۱۴۰۰ به حمل و نقل عمومی رشت اضافه شوند بعد از دوسال بلاتکلیفی و وقفه بار دیگر به روی میز سرمایه گذاری شهرداری رشت بازگشت.

روزگذشته جلسه‌ تعیین تکلیف قرارداد راه‌اندازی ایستگاه‌ها و خانه‌های دوچرخه( سیستم دوچرخه اشتراکی) شهر رشت با حضور شهردار رشت و سرمایه گذار بخش خصوصی برگزارشد.

رحیم شوقی شهردار رشت در این خصوص به مرور گفت: در نشست با سرمایه گذار این طرح مشکلات موجود در واردات دوچرخه‌ها بررسی شد. قرار شد طی ارتباطاتی که با برخی از وارد کنندگان داریم نسبت به واردات و ترخیص این دوچرخه‌ها اقدام شود.

شوقی با بیان اینکه اجرای این طرح بخشی از حمل ونقل عمومی شهر رشت را تسهیل  می‌کند اضافه کرد: اجرای طرح به استانداردهای خاصی در شهر نیازمند است که اگر این موارد اجرایی شوند بزودی این دوچرخه‌ها به سیستم حمل و نقل عمومی رشت اضافه می‌شوند.

وی تأکید کرد: پیش از این ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی توسط مجری طرح شناسایی شده‌اند.

شهردارهمچنین در پاسخ به سوال مرور مبنی بر استفاده بانوان از این دو چرخه‌ها تأکید کرد: دوچرخه‌های اشتراکی برای استفاده همه شهروندان رشتی است و هیچ بحث و منعی برای استفاده بانوان از این دوچرخه‌ها وجود ندارد.

طرح دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با رویکرد حرکت به سمت شهرهوشمند و استفاده از حمل و نقل پاک با هدف کمک به محیط زیست و افزایش سلامت شهروندان و کاهش ترافیک، در نقاط مختلف رشت اجرایی می‌شود.

درحالیکه پیش ازاین سایر طرح‌ها و پروژه‌های ترافیکی رشت از جمله بی آرتی، قطار شهری، افزایش ناوگان اتوبوس رانی و مسیر دوچرخه سواری بی نتیجه و ناتمام باقی ماندند، به نظر می‌رسد شهرداری رشت در این طرح به دنبال توسعه و ترویج دوچرخه‌سواری در راستای بازکردن گره‌های کور ترافیکی شهر باشد.

این طرح در ابتدا در دوره مدیریت ناصر حاج محمدی شهردار سابق رشت مطرح شد که در نهایت قرارداد آن در بهمن ۱۴۰۰ با سرمایه گذار منعقد شد. اما برخی ناهماهنگی‌ها در واردات دوچرخه‌ها، عرض کم معابر و خیابانها و ارایه مباحثی از سوی برخی جریانات فکری رشت در خصوص عدم استفاده بانوان از این دوچرخه‌ها موجب شد اجرای طرح به مدت دو سال به وقفه بیافتد.

لازم به ذکر است: پیشتر مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی مجموعه دوچه (برند دوچرخه اشتراکی رشت) با اشاره به سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذار در اجرای این طرح به مرور گفته بود: تعداد ۲ هزار دوچرخه اشتراکی، ۱۳ خانه دوچرخه و ۳۸ ایستگاه برای رشت پیش بینی شده که فاز اول آن با ۵۰۰ دستگاه استارت می‌خورد.

وی افزود: در فاز اول پروژه، ۳۰ کیلومتر توسط شورای ترافیک استان مصوب شده و در کلیه مناطقی که عرض معابر و خیابانها اجازه بدهد ایستگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.