بندر کاسپین داخل دریا ایجاد شده؛ مشکلی با پسروی نداریم

0 179

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: بندر کاسپین تنها بندر شمال کشور است که در داخل دریا احداث شده و پسروی دریای خزر تهدیدی برای تردد کشتی‌های تجاری در این بندر محسوب نمی‌شود.

«اکبر نیازی» در نشست خبری با رسانه‌های گیلان با بیان اینکه همه بنادر شمالی کشور از امیرآباد تا بندرانزلی درسواحل ایجاد شده‌اند اظهار کرد: با پسروی آب دریا، آبخور کشتی‌های تجاری در این بنادر با مشکلاتی زیادی مواجه می‌شوند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سوال مرور مبنی بر راهکارهای این سازمان در خصوص کاهش تبعات پسروی آب دریا برای بندر کاسپین و جلوگیری از بروز خسارت به سرمایه گذاری انجام شده در این منطقه افزود: خوشبختانه از سالهای گذشته با توجه به پیشروی و پسروی‌هایی که دریای خزر وجود داشت به این موضوع فکر شده و بندر کاسپین در دریا احداث شده است. در حال حاضر اسکله‌های این بندر از آبخور مناسب و بالایی برخوردارند و مشکلی از لحاظ پسروی آب برای ما وجود ندارد. این ظرفیت برای سالها طولانی برای بندر کاسپین وجود خواهد داشت.

نیازی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص عدم استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده به دنبال جنگ روسیه و اوکراین برای توسعه تجاری منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین تصریح کرد: به دلیل سیاسی کاری در این بخش، موقعیت‌های ویژه‌ای که برای ما به وجود آمد نادیده گرفته شد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص رقابت پذیری با منطقه آزاد جدید در استان مازندران به نبود زمین برای توسعه منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: در مازندران با وجود ۳ بندر و ۳ فرودگاه، منطقه آزاد تجاری ایجاد شده است. این درحالیست که منطقه آزاد انزلی کوچکترین منطقه در کشور است که به دلیل کمبود زمین امکان توسعه و گسترش محدوده برای ان وجود ندارد.

نیازی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی ظرفیتهای خوبی برای توسعه دارد اما با بهره کم است اضافه کرد: این منطقه در توسعه محدوده به حق خودش نرسیده است. حتی از وسعت و محدوده اش کاسته شده و از نظر تولید در مضیقه هستیم. این درحالیست که از نظر شرایط کار با مناطق آزاد کیش قشم و چابهار برابری کرده و حتی جلوتریم.

وی خواستار کمک رسانه‌ها برای توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی شد و اظهار کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی، ۱۶۴ واحد صنعتی و تولیدی مستقر است اما دیگر گنجایشی برای گسترش شهرک وجود ندارد. این درحالیست که متقاضیان زیادی برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی برای شهرک صنعتی داریم ولی متأسفانه حتی یک متر زمین صنعتی برای تولید نداریم.

نیازی ادامه داد: برای توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی نیاز داریم از ظرفیت سه شهرک صنعتی سپیدرود رشت، خمیران و ضیابر و فرودگاهی که ۱۲ کلیومتر با منطقه آزاد فاصله دارد برای رشد اقتصادی منطقه آزاد انزلی استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.