اولین نمایشگاه تخصصی هنر کودک در بندر انزلی

0 218

از دیرباز بشر هرگاه به یاری نشانه‌های زبانی، نتوانسته رویدادی و یا تجربه‌ی انسانی را بیان و به دیگران منتقل کند، به هنر پناه برده است. امروزه نقاشی کودک اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد. هنر کودکان سرشار از تمثیل و حرکت از ذهنیت به عینیت است. کودکان بدون هیچ واسطه‌ای یافته‌های خود را منعکس و روند تکاملی مشخصی را طی می‌کنند.

اولین نمایشگاه تخصصی هنر کودک در بندر انزلی به سرپرستی مهسا خواجه نوری،  ۱۳ مرداد در گالری موسسه‌ی گیل‌تی‌تی در بندرانزلی، آغاز به کار نمود. در این نمایشگاه نقاشی‌های ۲۵ کودک در رده‌ی ‌سنی ۴ تا ۱۲ سال به نمایش درآمده است.

خواجه‌نوری که کارشناس ارشد نقاشی و تسهیل‌گر هنر کودک است، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد چالشی برای والدین و فعالان حیطه‌ی کودک عنوان می‌کند و می‌گوید: در این نمایشگاه، نقاشی‌های کودکان از منظر جدیدی به مخاطبان عرضه شده است. چرا که کودکان بدون ترس از قضاوت شدن در چهارچوب زیبایی‌شناسی‌های کلیشه‌ای رایج، آثار خود را خلق کرده و به نمایش گذاشته‌اند.

وی با تاکید بر این مهم که باید این تفاوت پذیرفته شود که کودک نمی‌تواند آ‌نچه را که ما می‌بینیم و انتظار داریم را خلق کند، گفت: هرگز در مواجهه با کودکان، مسیری مشخص نکرده  و موضوعی نمی‌دهم. رسالت من به عنوان تسهیل‌گر هنر کودک این است که در مسیری که کودک گام  برمی‌دارد، کنارش باشم و او را حمایت کنم. بنابرین موضوعات نقاشی‌های این نمایشگاه، کاملا، دغدغه‌های‌ ذهنی هر کودک بوده که البته با هم نیز متفاوت است.

خواجه‌نوری استقبال از آثار این نمایشگاه را پررنگ عنوان نموده و در رابطه با نگاه و رویکرد بازدیدکنندگان گفت: برخی از بازدید‌کنندگان، آثار کودکان را بر اساس کلیشه‌های ذهنی قضاوت می‌کنند به عنوان مثال: چون این کودک در اثرش از رنگ تیره استفاده کرده، پس افسرده است و یا امثال آن. اما به واقع تا زمانی که در پروسه‌ی خلق حضور نداشته باشیم، نمی‌توانیم اثری را بر اساس رنگ و شکل آن  قضاوت کنیم.

گفتن است نمایشگاه تخصصی هنر کودکان  تا ۱۹ مرداد، هر روزه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در گالری موسسه گیل‌تی‌تی،  واقع در خیابان سپه بندرانزلی، میزبان علاقه‌مندان به آثار هنری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.