رخ نمایی برنج ۷۰ هزار تومانی در بازار

مسئولین می‌گویند احتکار برنج موجب شده است:

0 2,027

از هفته گذشته هرکیلو برنج سفید در بازارهای محلی گیلان با موجی از گرانی قیمت مواجه شده و امروز هرکیلو برنج هاشمی در سطح خرده فروشی‌های رشت کیلویی ۷۰ هزار تومان عرضه شد.

این درحالیست که گرانی و افزایش روزافزون برنج برای شهروندان گیلانی که خود تولید کننده‌ی  نیمی از نیاز برنج کشور هستند پذیرفتنی نیست. برنج سفید طی ماه‌های گذشته در بازارهای محلی گیلان هر روز قیمت تازه‌ای به خود دیده. ارقام هاشمی و دم سیاه که بیش از ۸۵ درصد تولید استان را به خود اختصاص داده‌اند، ازشروع فصل برداشت با قیمتی بیش از ۳۰ هزار تومان وارد بازارها شدند و تا اوایل دی ماه در رنج قیمت هر کیلو ۵۲ هزار تومان  ثابت ماندند اما طی بیست روز گذشته ناگهان با افزایش قیمت نجومی و فورانی مواجه شدند.

کارخانجات شالیکوبی و تولیدکنندگان عمده برنج با انبار و احتکار برنج تمایلی به عرضه برنج به بازارهای محلی نشان نمی‌دهند و این موضوع اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت برنج در ۲۰ روز اخیر بوده است.

بطوریکه امروزهر کیلو برنج هاشمی ۶۵ الی ۷۰ هزار تومان و هر کیلو برنج دم سیاه ۷۵ هزار تومان در بازارهای محلی نرخ گذاری شدند. این در حالیست که قیمت هر کیلو ازاین ارقام در سطح خرده فروشیهای شهر رشت بین ۸ الی ۱۰ هزار تومان بیشتر قیمت گذاری و بفروش می‌رسد.

عدم نظارت بر عمده فروشی ها و کارخانجات برنجکوبی

«اسماعیل محمد پویا» رییس اتحادیه برنج فروشان شهر رشت رشته این افزایش قیمت ناگهانی برنج گیلان را در دستان کارخانجات شالیکوبی و تولید کنندگان برنج دانست و به مرور گفت: همزمان با افزایش قیمت در سایر کالاهای اساسی و کاهش ارزش پول ملی استارت گرانی برنج در کشور زده شد. این در حالیست که امسال کشاورزان گیلانی ۱۷ الی ۲۵ درصد کاهش تولید محصول برنج داشتند. در سوی دیگر امروز اثرگذاری حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج خودش را نشان داده و در برنج خارجی نیزشاهد افزایش قیمت بودیم.

محمدی پویا افزود: در ماه‌های اول برداشت برنج استان، بخش اعظمی ازشلتوک برنج توسط کشاورزان به استانهای دیگر کشورعرضه شد که درهمان ابتدا تاثیر روانی خود را در قیمت برنج به جا نهاد. در حال حاضر نیز کارخانجات شالیکوبی و تولیدکنندگان عمده برنج با انبار و احتکار برنج تمایلی به عرضه برنج به بازارهای محلی نشان نمی‌دهند و این موضوع اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت برنج در ۲۰ روز اخیر بوده است.

تا دو هفته پیش وقتی در تهران قیمت هر کیلو برنج ۷۰ هزار تومان اعلام شد این نرخ در گیلان ۵۲ هزار تومان بود. به دلیل نزدیکی گیلان به پایتخت و متاثر بودن بازارهای استان از تهران، دلالان قیمت برنج در گیلان را افزایش دادند

رییس اتحادیه برنج فروشان رشت نبود نظارت و عدم بازرسی ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر سایر حلقه‌های تولید را موجب تشدید این گرانی‌ها دانست و اضافه کرد: متأسفانه بازرسین نظارت خود را همیشه بر روی خرده فروشی‌ها معطوف می‌کنند این درحالیست که خرده فروشان برنج آخرین حلقه‌های زنجیره فروش برنج در استان هستند. در حال حاضر گره کمبود عرضه و افزایش قیمت برنج به دستان کارخانجات و تولید کنندگان باز می‌شود که تمایلی برای عرضه برنج به بازارهای محلی نشان نمی‌دهند. متأسفانه نظارت دستگاهای متولی دراین بخش ضعیف است.

دپو و احتکار برنج در شالیکوبیها

«مهدی شریفی» مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان نیز با تأیید افزایش قیمت ناگهانی برنج سفید در گیلان به مرور تأکید کرد: گرانی و افزایش قیمت برنج گیلان ازدو هفته گذشته و بعد از اعلام افزایش قیمت برنج در تهران و رسیدن آن به هر کیلو ۷۰ هزار تومان شروع شد.

شریفی اضافه کرد: تا دو هفته پیش وقتی در تهران قیمت هر کیلو برنج ۷۰ هزار تومان اعلام شد این نرخ در گیلان ۵۲ هزار تومان بود. به دلیل نزدیکی گیلان به پایتخت و متاثر بودن بازارهای استان از تهران، دلالان قیمت برنج در گیلان را افزایش دادند.

مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان همچنین با تأیید عدم نظارت و بازرسی ستاد تنظیم بازار از کارخانجات و شالیکوبی‌ها افزود: متأسفانه کارخانجات برنجکوبی و تولید کنندگان عمده استان به سمت دپو و احتکار برنج به منظور افزایش قیمت این کالا روی آورده‌اند. آنها دلیل کار خود را حفظ سرمایه در گردش بعد از حذف ارز ترجیحی اعلام کرده‌اند. این درحالیست که با زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی در کشور، برنج خارجی در بازارها نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته و نباید انتظار داشته باشیم کشاورز و تولید کننده برای برنج تولیدی خود افزایش قیمت در نظر نگیرد. ازاین رو قیمت گذاری برنج در بازارهای محلی و خرده فروشی ها بر اساس نرخ عمده فروشی ها و کارخانجات است و نمی‌توانیم بگوییم گران فروشی انجام شده چون قیمت کشوری برنج افزایش پیدا کرده است.

شریفی با بیان اینکه اخیرا طبق قانون بازرسی و نظارت بر محصولات جهاد کشاورزی از سازمان صمت به جهاد کشاورزی واگذار شده، طی چندین جلسه با دستگاه‌های فوق و فرمانداریها مقرر شده تعدادی از نیروهای بسیج اصناف به حوزه نظارت بر جهاد کشاورزی و اتاق اصناف اضافه شوند و بازرسی‌های ما از خرده فروشی‌ها به سمت کارخانجات شالیکوبی و عمده فروشان برنج هدایت می‌شود.

این مسؤول اتاق اصناف تأکید کرد: با شرایط موجود اقتصادی و تحریم ها، این بازرسی‌ها قرار نیست به کاهش قیمت برنج منجر شود و ما فقط به دنبال ثبات قیمت فعلی قیمت برنج هستیم.

گفتنی است بنا به آمارهای جهاد کشاورزی گیلان در سال زراعی جاری کشاورزان برنجکار استان از سطح ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید استحصال  کردند. این درحالیست که به گفته رییس اتحادیه برنج فروشان رشت، طی تحقیقات میدانی این اتحادیه، کشاورزان امسال کمتر از ۶۰۰ هزار تن برنج سفید تولید کردند که این کاهش تولید در عرضه و افزایش قیمت روزهای اخیر تاثیرگذار بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.