رکود در بازار برنج سفید گیلان

0 501

روز گذشته «سید کاظم دلخوش اباتری» عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی بر واردات برنج خارجی ، ۴ ماه بعد از فصل برداشت برنج کشور تاکید کرد و گفت: براساس آمار، برنج تولیدی در کشور فقط کفاف دوسوم مصرف داخل را می‌دهد و با وجود قانون ممنوعیت واردات و توزیع برنج خارجی در فصل برداشت برنج داخلی، این قانون هنوز به‌ طور جدی اجرایی نمی‌شود.

اما به گفته‌ی رییس اتحادیه برنج شهرستان رشت، در حال حاضر واردات برنج خارجی دیگر معضل و رقیب برنج سفید گیلان نیست و اکنون شاهد کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار برنج در بحران کرونا هستیم. بطوریکه رکود بازار موجب شده برنج سفید سال گذشته‌ی کشاورزان گیلانی روی دست شان بماند، چون بازار قدرت خرید ندارد.

«اسماعیل محمدی پویا» در گفت و گوبا مرور به توزیع برنج هندی که توسط دولت و با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده نیز اشاره کرد و افزود: طی دو ماه گذشته و همزمان با کاهش قیمت برنج استان، دولت به توزیع برنج هندی با قیمت هرکیلو ۸ هزار تومان در فروشگاههای زنجیره ای اقدام کرده که منجر به کاهش تقاضای برنج ایرانی شده است.

محمدی در ادامه گفت: در شرایط اقتصادی ناشی از بحران کرونا طی ۶ ماه گذشته، قدرت خرید مردم استان و حتی استانهای همجوار که خریداران عمده‌ی برنج گیلان بودند کاسته شده و حتی در شرایطی که سایرکالاها با افزایش قیمت مواجه شده اند اما برنج سفید تولید استان کاهش قیمت داشته است، ولی با این حال خریداری ندارد. اکنون قیمت هرکیلو برنج سفید کشور با برنج خارجی موجود در بازارها برابری می‌کند. در حال حاضر هرکیلو برنج هاشمی از ۲۲ تا ۲۴  هزار تومان در بازارها عرضه می‌شود.

محمدی با بیان اینکه نمایندگان گیلانی مجلس نسبت به وضعیت بازار برنج استان اشراف  ندارند افزود: تعطیلی بازارهای استانهای همجوار، برگزار نشدن مجلس عروسی ، عدم فعالیت تالارها و رستورانها، عرضه برنج هندی ارزان قیمت در فروشگاههای زنجیره ای و عدم خرید برنج توسط دستگاههای دولتی، تاثیر منفی در فروش برنج سفید استان گذاشته است.  این درحالیست که کمتر از ۲۰ روز به برداشت برنج کشاورزان گیلانی باقی نمانده و هنوز بسیاری از کشاورزان موفق به فروش برنج سال گذشته خود نشده اند و نمی توانند بیش ازاین برنجهای سال گذشته را نگه داری کنند و به ناچار مجبور به فروش پایین تر از قیمت فعلی می‌شوند.

رییس اتحادیه برنج رشت افزود: مشکل دیگری که برای برنج استان به وجود آمده رغبت مردم به خرید برنج های پرمحصول مازندران است. در حالیکه از لحاظ قیمت برنج گیلان با برنج استان همسایه تقریبا برابری می‌کند اما برنجهای پرمحصول ندا، فجر و شیرودی نسبت به دم سیاه و هاشمی بیشتر در گیلان به فروش می رسند. در حال حاضر برنج گیلان در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

گفتنی است گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده‌ی ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که رتبه‌ی اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود که در این میان بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.