گیلان، فاقد مدیریت پسماند است

0 383

درنشست مشترک مجمع نمایندگان استان درمجلس یازدهم با دستگاه‌های مرتبط به مدیریت پسماند استان عنوان شد: گیلان، فاقد مدیریت پسماند است. مسؤولین حوزه‌ی پسماند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

«احمد دنیامالی» رئیس مجمع نمایندگان گیلان دراین نشست، حل چالش‌های حوزه‌ی پسماند را از اولویت‌های مجمع نمایندگان استان عنوان کرد و افزود: مجمع نمایندگان برای حل مشکل مدیریت پسماند سیاست‌گذاری کرده است. چراکه باید مشکلاتی که جامعه در حوزه‌ی محیط ‌زیست دارد را با کاهش تولید زباله مرتفع کنیم تا شاهد مشکلات بیشتری در آینده نباشیم. در حال حاضر موضوع و روش مدیریت پسماند در گیلان زیبنده‌‌ی استان نیست و در تلاشیم در این فرصت به‌ دست‌آمده، بخش اعظمی از چالش‌های پسماند را حل کنیم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در کاهش زباله انجام داد، حذف کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی پاکت‌های کاغذی است. وی با تأکید بر استفاده بیشتر سمن‌ها در مدیریت پسماند بیان کرد: حمایت همه‌جانبه از سمن‌ها به هر میزان در جهت مدیریت بهینه پسماند کمک‌ کننده است.

درادامه این نشست «پرویز محمد نژاد» نماینده مردم لنگرود نیز افزود: همه معتقدیم پسماند و مدیریت آن در خانه‌ها است و مشکل مالی و مدیریتی زیاد در آن نقش ندارد. مشکلات حوزه‌ی زباله و پسماند گره‌ای  است که توسط دستان خودمان ایجادشده و باید این گره‌ها با دستان خود ما باز شود.

وی با بیان اینکه اختلاط زباله خشک و تر و سم و گازی که تولید می‌کند بسیار خطرناک است اما ما به ‌راحتی از آن عبور می‌کنیم، ادامه داد: این چه نگرش و نگاهی است که زباله را در بالاترین نقطه از ارتفاع و درجنگل رها می‌کنیم و فریاد از مخاطرات آن می‌زنیم؟

«سید علی آقازاده دافساری» نماینده مردم رشت نیز اظهار کرد: برخی از چالش‌ها در حوزه پسماند ریشه و دخالت انسانی دارد و باید چاره‌اندیشی شود. درحال حاضر وضعیت پسماند در گیلان  یک فاجعه است  که نه ‌تنها در شهرها بلکه در بخش‌ها و روستاها نیز جدی گرفته نمی‌شود و نشان می‌دهد در حوزه پسماند بدعمل شده است.

وی با اشاره به نقش کمرنگ دولت در مدیرت پسماند بیان کرد: مدیرت پسماند در تمام نقاط کشور با شهرداری‌ها است و دولت تنها نقش سیاست‌گذار را دارد. مشکلات امروز پسماند استان نتیجه نوع مدیریت ۲۰ سال گذشته مدیران این حوزه است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت بر لزوم استفاده بهینه از فرصت‌ها تأکید کرد و گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص‌ یافته در برنامه ششم برای استان‌های شمالی یک فرصت بود و باید تلاش شود تا این منابع با سهم بیشتری در اختیار استان قرار بگیرد.

همچنین «مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده مردم رودبار نیز در این نشست با بیان اینکه پول و اعتبارات تخصیص ‌یافته درحوزه‌ی پسماند در جای خود هزینه نمی‌شود، گفت: اینکه پسماند در استان اولویت نخست است شکی نیست اما متأسفانه مدیرت پسماند در استان اصلاً وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دهیاران و شهرداران باید در مدیریت پسماند باید آموزش ببینند، گفت: متأسفانه دهیاران و شهرداران پس‌ازآنکه حکم می‌گیرند، مدیرت پسماند اولویتشان نیست.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به ورود شیرابه‌های سمی به سفیدرود افزود: تمام تلاش ما باید جلوگیری از ورود شیرابه‌های سمی به رودخانه سفیدرود و استفاده از منابع آبی آن برای مصارف کشاورزی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.