قیمت بالای برنج خارجی، عامل افزایش قیمت برنج داخلی

1 413

امروز «مسعود اسدی‌پرور» مدیر جهاد کشارزی شهرستان رشت به ایسنا اعلام کرد: به دلیل قیمت بالای تمام شده تولید و بدهی کشاورزان اغلب سود تولید برنج به جیب دلال می رود و جز سودی اندک چیزی عاید برنجکار نمی شود. هم اکنون قیمت برنج بالاتر از ۳۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت برنج تولید گیلان در شرایطی است که به دلیل عدم اختصاص ارز نیمایی، هزاران تن برنج خارجی در گمرکات کشور در حال نابودی بوده و بازارهای کشور با کمبود برنج خارجی مواجه است. این در حالیست که از ابتدای آبان ماه جاری ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور نیز لغو شده است.

اما به گفته «محمد محمدی پویا » رییس اتحادیه برنج فروشان رشت به مرور ، نرخ فعلی برنج  هاشمی به عنوان پرفروش ترین برنج تولید استان در بازار رشت در حاشیه مرز ۲۵ هزار الی ۲۷۵۰۰ هزار تومان قرار دارد.

وی با تاکید به اینکه هنوز بخش اعظمی از برنج تولیدی امسال در دستان کشاورزان و در کارخانجات قرار دارد گفت: برنج هم مانند سایر اقلام و کالاهای دیگر متاثر از شرایط اقتصادی است و قیمت آن به تدریج از ۲۰ هزار تومان افزایش یافت. دلیل اصلی افزایش قیمت برنج، افزایش قیمت کالاها و خدمات مرتبط با تولید این محصول از جمله افزایش ۳۲ درصدی هزینه های حمل ونقل است .

رییس اتحادیه برنج فروشان رشت با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی نیز طی ماههای اخیر از هر کیلو ۸ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده افزود: افزایش قیمت برنج خارجی به دلیل عدم ترخیص از گمرکات و کمبود در بازارها موجب شده قیمت این کالا افزایش چشمگیری داشته باشد. از این جهت نمی‌توان از کشاورز انتظار داشت برنج سفید تولید خود را کمتر از قیمت برنج خارجی عرضه کند. در حال حاضر در کارخانجات برنجکوبی به وفور برنج تازه امسال وجود دارد اما به دلیل کمبود عرضه‌ی برنج خارجی، قیمت برنج هاشمی افزایش پیدا کرد که در قیاس با سایر کالاها، این افزایش قیمت به مرور بوده است و چندان گران نیست.

گفتنی است گیلان از استانهای برنج خیز کشور است و سالانه از سطح  ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار بیش از ۷۵۰ هزار تن برنج سفید تولید می شود. این استان بزرگترین تولیدکننده‌ی ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که رتبه‌ی اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.